Doro Forever Warriors, Forever United

Nuclear Blast Records

Doro

De Duitse metal koningin Doro Pesch lijkt maar geen genoeg van te krijgen. De inmiddels 54 jarige metal diva blijft actief al hebben we wel zo’n zes jaar moeten wachten op de opvolger van ‘Raise Your Fist’ (2012). Op 17 augustus verscheen er dan eindelijk weer wat nieuws, en wel een dubbel schijfje: ‘Forever Warriors, Forever United’. Een dubbel album dus, maar wel een die afzonderlijk van elkaar kan worden aangeschaft.

Het album opent met een tweetal lekkere up-tempo nummers te weten ‘All for Metal’ en ‘Bastardos’. Fijne nummers waarbij we mogen aannemen dat eerst genoemde, gezien de thematiek, veel live gespeeld zal worden. In het nummer ‘All for Metal’ zien we in de begeleidende clip bijdragen van o.a. Warrel Dane, Jeff Waters en Chuck Billy en Mille Petrozza. Dat Doro een liefhebber is van duetten is duidelijk en zo krijgen we bij de semi ballad ‘If I Can't Have You - No One Will’ te maken met gastzanger Johan Hegg van de melodische death metal band Amon Amarth. Een unieke samenzang, de herkenbare vocalen van fräulein Pesch en de brute vocalen Johan Hegg zijn natuurlijk niet te verenigen, maar het initiatief is leuk. ‘Forever Warriors’ is een stevig album, behoudens een drietal ballads rockt het album lekker en vormt het schijfje een leuke aanvulling op de discografie.

Op ‘Forever United’ krijgen we geheel andere koek voorgeschoteld, openingsnummer ‘Résistance’ is nog een lekker up-tempo nummer maar verder zijn het vooral ballads / power ballads die het moeten doen. Natuurlijk is er een ode aan Doro’s goede muziek vriend Lemmy Klimister met ‘Living Life to the Fullest’ en horen we de Motörhead cover ‘Lost in the Ozone’ (Bastards, 1993). Met ‘Lift Me Up’ en ’1000 Years’ krijgen we Doro’s liefdesverhaal waarmee het tweede schijfje vooral de emotionele kant van Doro belicht.

Al met al heeft dit nieuwe schepsel ‘Forever Warriors, Forever United’ twee gezichten. ‘Forever Warriors’ rockt als vanouds en toont aan dat er geen stop zit op de inspiratie van Doro en haar kompanen, ‘Forever United’ is vooral een gevoelig schijfje geworden. Inclusief bonus nummers maar liefst 25 nummers heavy metal voor de liefhebber. (Erik van Dijk)

75/100

Disc 1 - Forever Warriors

01. All for Metal 04:02