Djevelkult Når Avgrunnen Åpnes

Saturnal Records

Djevelkult

Djevelkult is een black metal band afkomstig uit het Noorse Oppland. De band is oorspronkelijk opgericht door zanger / gitarist Dødsherre Xarim in 2009 onder de naam Skadefryd, vanaf 2010 is de band bekend onder de huidige naam. Na een demo in 2011 verscheen in 2014 het debuutalbum ‘I djevelens tegn’, op 8 juni verschijnt het tweede album ‘Når Avgrunnen Åpnes’ via Saturnal Records.

Djevelkult opent met het nummer ’Atomic Holocaust’ en trapt meteen flink het gaspedaal in. Verschillende tempowisselingen, ingegeven door de drums, maken een boeiend geheel, wanneer je denkt dat het nummer ten einde is volgt er na de break een heerlijk stampende riff, het nummer eindigt uiteindelijk zoals het begon: bruut. Djevelkult weet goed te variëren in de composities, zo opent ’Condemned into Eternal Void’ traag met hoog gekrijs en loopt het tempo langzaam op waarbij gitaar en drums zich weten te onderscheiden.

‘Døpt i helvetesild’ heeft een lekkere stampende mid-tempo riff als opening, het wachten is op een tempoversnelling en die komt. Simpel, snel hard en bruut. Een uitdagend nummer dat door de vele wisselingen interessant is en blijft, een van de betere en meest complete nummers op het album. Het xomcepy verandert verder niet, fijne tempowisselingen op een basis die niet heel ingewikkeld is. Afsluiter ‘Vredeskvad’ ia een nummer dat je niet snel op dit album verwacht, een nummer met een bijkans swingend ritme en melodie.

Djevelkult heeft met ‘Når Avgrunnen Åpnes’ een verdienstelijk album gebracht. Bruut maar hier en daar ook subtiel, een lekker divers album. (Erik van Dijk)

77/100

01. Atomic Holocaust 05:31