Deströyer 666 Call of the Wild

Season of Mist

Deströyer 666

Het Australische Deströyer 666 is na het uitbrengen van de vijfde langspeler ‘Wildfire’ in 2016 vooral op tour geweest. Om te voorkomen dat de band van de radar verdwijnt van de fans komt de band met een EP met als titel ‘Call of the Wild’. De vraag die veelal rijst bij zo’n tussendoortje is of het hier B-keuze nummers betreft die het album niet gehaald hebben of gaat het hier om nieuw werk? Aan de andere kant verzaken de black thrashers nooit. ‘Call of the Wild’ verschijnt op 23 februari via Season of Mist.

Opener ‘Violence Is Golden’ geeft direct antwoord op de vraag, niks B-keuzes, Deströyer 666 pakt meteen uit met een meeslepende song. Lekkere tempowisselingen, scheurende gitaren en een refrein dat live lekker mee te brullen is. Wat een heerlijk nummer. ‘Stone by Stone’ doet er nog een schepje bovenop, een sterk up-tempo nummer met excellerend gitaarwerk. Ook titelnummer ‘Call of the Wild’ is een nummer waar de liefhebber blij van wordt. Een nummer dat per definitie geschikt is voor de headbangers, een snelle, pakkende riff en hier en daar een lekkere retro thrash uithaal van zanger Felipe Plaza Kutzbach. Afsluiter ‘Trialed by Fire’ duurt maar liefst 7 minuten, een bedenkelijke lengte voor een nummer van Deströyer 666. De band staat normaal gesproken garant voor snelle, en vooral korte songs en daar ligt ook de kracht. Het tempo is deze song er helaas uit, de mid-tempo stukken klinken vertrouwd, de tragere tussenstukken spreken niet tot de verbeeldiing en maken dat het nummer minder boeit.

Deströyer 666 -brengt met de EP ‘Call of the Wild’ meer dan slechts een tussendoortje met drie sterke en vermakelijke nummers. Een EP die het aanschaffen meer dan waard is. (Erik van Dijk)

80/100

01. Violence Is Golden 04:30