Deitus Via Dolorosa

I, Voidhanger Records

Deitus

Deitus wist mij 2 jaar geleden al aangenaam te verrassen met hun debuut ‘Acta Non Verba’ wat een prima plaat was met een stevige dosis goed klinkende black metal. Net als hun landgenoten Inconcessus Lux Lucis zijn ook zij niet vrij van de invloeden van de Engelse NWOBHM gebleven, wat soms subtiel (en soms overduidelijk) in de muziek terugkomt. Maar de hoofdmoot is zeker stevige black, weliswaar netjes geproduceerd (dus geen Wulkanaz-taferelen).

Opener ‘Hallowed Terror’ begint met opkomende gitaarriffjes die al lekker uitmeanderen maar toch ook fel klinken. Als de band losgaat komt het tempo meteen goed op gang. Het doet enigszins denken aan de wat meer Frans georienteerde black qua klinisch geluid, hoewel er toch ook een gruizig laagje overheen ligt. De band trekt lekker fel van leer, maar halverwege komt er ruimte voor wat melodie en mid-tempo. ‘Malaise’ timmert er lustig op los maar heeft ook een langzamere kant, welke erg pakkend is. Het titelnummer begint met een eenzaam basloopje waarbij langzamerhand de gitaren worden gevoegd. Het heeft hier wel een erg hoog heavy metal gehalte maar het nummer komt dan langzamerhand op stoom met een lekkere dubbele gitaarlead en heerlijk solowerk om uiteindelijk in een prima blackmetal meets heavy metal riff te verzanden. Dit is echt dikke prima! ‘Salvifici Doloris’ bevat machtig gitaarwerk, dat eigenlijk alles goed doet en hier en daar veel doet denken aan de Zweden van Watain. ‘Atonement’ mist de sfeer van de andere nummers. Het is een klaaglijk en langzaam einde waar deze cd mee afsluit. Wat dat betreft qua titelnummer uiterst treffend.

Deitus brengt hier een meer dan prima tweede album uit. Liefhebbers van black metal kunnen dit zo aanschaffen. (Thomas van Golen)

80/100

01. Hallowed Terror