Deceased Ghostly White

Hells Headbangers Records

Deceased

Deceased is een death / thrash metal band uit Arlington, Virginia. De band is ontstaan in 1984 eerst als Mad Butcher en later als Evil Axe en draagt de huidige naam sinds 1985, waarmee de band een van de langst bestaande actieve death metal bands uit de Verenigde staten is. Deceased bracht tot op heden maar zeven albums uit en maar liefst tien compilaties, het laatste studio album, ‘Surreal Overdose’, stamt uit 2011. Op 16 november verschijnt het achtste album ‘Ghostly White’ via Hells Headbangers Records.

Deceased brengt niet het standaard death / thrash metal recept maar weet flink wat heavy metal invloeden in de muziek te verwerken. Wellicht ingegeven door het stemgeluid van drummer Kingsley "King" Fowley dat wat doet denken aan het geluid dat Venom voortbracht in de eind jaren ’80. Maar de band heeft meer in huis, vooral het gitaristen tandem Mike Smith en Shane Fuegel weten met strakke riffs en melodische solo’s de aandacht te trekken en geven de band net dat extra’s dat nodig is.

Wat verder opvalt is de lengte van de nummers, het nummer ‘Germ of Distorted Lore’ duurt ruim 13 minuten en, belangrijker het verveeld geen moment. De tempowisselingen, het verzorgde gitaarspel en de duellerende gitaarsolo’s houden het nummer interessant, de rauwe vocalen van Kingsley Fowley zijn sterk en bijpassend. Jammer is de fade-out na de sterke solo’s. Bij de wat kortere nummers ‘A Palpitation's Warning’ en ‘To Serve the Insane’ gaat het tempo flink omhoog en komt ook het manco boven water. De nummers zijn aantrekkelijk maar qua drums is het allemaal niet zo spannend, de lekkere punky ritmes zoals in afsluiter ‘Pale Surroundings’ maken echter een hoop goed.

Deceased brengt met ‘Ghostly White’ een lekker heavy album met vooral sterk gitaarwerk. Een album dat lekker weg luistert en het gevoel geeft in de jaren ’80 verzeild te zijn geraakt. (Erik van Dijk)

80/100

01. Mrs. Allardyce 07:12