Deadly Carnage Through The Void, Above The Sun

Aeternitas Tenebrarum Musicae Fundamentum Records

Deadly Carnage

Deadly Carnage is oorspronkelijk als black metal band begonnen in 2005, maar door de jaren heen slopen er steeds meer atmosferische en doom elementen in hun muziek. Deze alteraties zijn goed hoorbaar wanneer je de complete discografie van de groep uit Rimini, Italië aandachtig onder de loep neemt: ‘Decadenza’ (2008), ‘Sentiero II – Ceneri’ (2011), ‘Manthe’ (2014) en ‘Chasm’ (EP, 2016). Anno 2018 zijn we aanbeland bij de nieuwste langspeler ‘Through The Void, Above The Sun’, dat is uitgekomen via het eveneens Italiaanse Aeternitas Tenebrarum Musicae Fundamentum Records.

Ik heb ‘Through The Void, Above The Sun’ van haver tot gort beluisterd de afgelopen weken, maar ik word er nou niet echt enthousiast van. De hoofdmoot van de muziek van Deadly Carnage
concentreert zich vanuit het atmosferische perspectief en het is pas tijdens het nummer ‘Divide’ (hetgeen het één na laatste nummer van deze CD is) dat ik wat aantrekkelijke black metal gitaartjes en galopperende drums hoor. Mijn aanvankelijke begeestering wordt dan echter meteen teniet gedaan door de zeurende zangpartijen.

Dat deze CD toch nog een (magere) voldoende scoort is omwille van het feit dat de opbouw van de nummers goed is en de aantrekkelijke soundscapes, die het goed zouden doen als soundtrack voor een B-film. Met metal heeft dit echter niet veel meer te maken, maar ja dat kun je van groepen als Opeth en Katatonia tegenwoordig eigenlijk ook wel zeggen. Die hebben echter tegenwoordig nog steeds een resem fans en verkopen tienduizenden CD’s en platen, dus het kan natuurlijk ook gewoon aan mij liggen. (Virginkiller).

60/100

01. Quantum
02. Matter