Craneium The Narrow Line

Ripple Music

Craneium

Sinds 2011 bestaat het Finse Craneium, toch zijn ze voor vele nog onbekend. Hun eerste album ‘Explore The Void’ wist ze toch enige naam te geven. Ze werden bekend als een band die vooral relaxte desert / stoner rock weet te brengen. Toch hebben ze meer te bieden, zeg maar die extra vibe, met een vleugje psychedelisch en doom. ‘The Narrow Line’ is voor fans een album waar ze naar uit keken, maar is misschien ook wel de stap naar een groter en breder publiek.

Het album opent met het nummer ‘Manifest’ wat eerder als teaser was uitgebracht. Het is rauw gitaarspel in balans gebracht door de subtiele vocalen van Andreas Kaján. De break is mooi en bouwt sterk op . Afgerond wordt er met een fijne gitaarsolo. ‘Manifest’ doet naar meer smaken en is een logische keus geweest als album teaser. Met een sterke opbouwende intro wordt ‘I’m Your Demon’ ingeluid. Het gitaarspel is uiterst subtiel en op indrukwekkende wijze bepalend voor het geheel. Het sleept je als het ware mee in het verhaal en door de verschillende tempowisselingen heen. Het is een mooi nummer met een rauw randje, erg tof gedaan. ‘Beyond The Pale’ begint een stuk opzwepender, het nummer klinkt meteen een stuk minder gepolijst en duisterder. Toch weten de mannen toffe overgangen neer te zetten naar stukken die veel zachtaardiger overkomen en die rust brengen binnen het nummer. Het is tof hoe er gespeeld wordt met verschillende stijlen en tempo’s binnen één nummer en dit alles zonder dat het vervelend wordt, het is eerder aangenaam verassend.

Met ‘Redemption’ en ‘The Goat (Is In Command)’ wordt het tempo enigszins uit het album gehaald. Beide zijn prima nummers maar voor een dusdanige adem pauze is het album, dat slechts zeven nummers telt, misschien iets te kort. Gelukkig herpakken ze zich en sluiten ze af met ‘Man’s Ruin’ wat duidelijk meer energie overbrengt. Het nummer begint rustig, met een lange intro. Het geluid is mooi en vol en Joel Kronqvist weet op de drums de spanning goed vast te houden. Na een goede opbouw komt het rauwe rockende aspect van de band nogmaals naar voren. Het geheel is spannend en technisch, het is meer dan rauw rocken geblazen. Het gitaarspel is wederom imponerend maar ook Jonas Ridberg op de bas doet een aardige duid in het zakje. Het is een toffe afsluiter van een verassend album.

Craneium brengt met ‘The Narrow Line’ een album uit wat zeker de moeite van het beluisteren waard is. De stap naar een groter publiek mag voor deze mannen geen probleem zijn. Muzikaal imponeren ze. Het album is zit goed in elkaar, en brengt duidelijk over dat we hier te maken hebben met muzikanten die net even wat meer durven. Net die rare tempowisseling, net die subtiele break, gewoon net even iets meer, waardoor je als luisteraar alleen maar gekluisterd aan je speaker kan plakken in afwachting van wat er nog meer gaat komen. De enige kanttekening die er te maken valt is, dat er maar slechts zeven nummers op staan. Less is more, zeggen ze weleens, maar dit is alleen maar verlangen naar meer muziek van Craneium. Hopen dat ze snel meer uitbrengen…. (Juliette Ruygrok)

85/100

Tracklist;
01. Manifest