Chrome Division One Last Ride

Nuclear Blast Records

Chrome Division

Chrome Division is oorspronkelijk geformeerd als side-project van Shagrath (Dimmu Borgir) in 2004. Nuclear Blast Records brengt op 16 November het vijfde en laatste album uit met de toepasselijke titel ‘One Last Ride’. Een laatste plaat, en wel omdat oprichter Shagrath het te druk heeft met Dimmu Borgir. Voor deze laatste plaat is zanger van het eerste uur, Eddie Guz, weer van de partij.

Chrome Division haalde oorspronkelijk de inspiratie van Motörhead maar brengt tegenwoordig fijne melodische hard rockende muziek. De vocalen van Eddie Guz zijn minder rauw dan die van Jarle Bernhoft, die de laatste twee albums de vocalen mocht invullen, en passen beduidend beter bij de melodische koers van de band. Multi-instrumentalist Shagrath weet met subtiel gitaarwerk en melodische solo’s aantrekkelijke en pakkende tracks te schrijven. Soms lekker eenvoudig en up-tempo zoals het nummer ‘Walk Away in Shame’en ‘Back in Town’, dan weer stevig rockend met een duidelijke knipoog naar de commercie als bijvoorbeeld het nummer ‘You Are Dead to Me’.

De nummers zijn overwegend vrolijk, hebben een “feel good vibe” en liggen lekker in het gehoor. Nummers als ‘I'm on Fire Tonight’ en ‘This One Is Wild’ zijn stiekem toch wel favoriet. Lekker stevige up-tempo rockers die het live goed zullen doen, al heeft de band nog geen live shows gepland na de release en is het ook nog niet zeker of die er überhaupt gaan komen. Slechte nummers kent het album eigenlijk niet, goed soms klinkt een nummer net even wat te gelikt zoals titelnummer ‘One Last Ride’, maar dat maakt afsluiter ‘We Drink’ weer goed. Chrome Division brengt met ‘One Last Ride’ een weinig vernieuwend maar vermakelijk album en laten we daar dan maar op drinken! (Erik van Dijk)

77/100

01. Return from the Wastelands 00:40
02. So Fragile 03:40