Celtachor Fiannaiocht

Trollzorn Records

Celtachor

The Ermerald Isle, Ierland, een land rijk aan mythologie en tevens thuisland voor de Celtic black metal band Celtachor, een band die met hart en ziel de Ierse mythologie uitdraagt. Ontstaan in 2007, Celtachor bracht als eerst in 2010 een demo uit ‘In the Halls of our Ancient Fathers’, gevolgd door hun eerste album ‘Nine Waves from Shore’ in 2012. Hun tweede langspeler ‘Nuada of the Silver Arm’ kwam uit in 2014 onder TrollZorn Records. Met ‘Fiannaiocht’, ook door Trollzorn Records uitgegeven, laten de Kelten opnieuw van zich horen en trakteren zij ons wederom op een episch verhaal.

Muzikaal gezien zijn er een paar dingen veranderd zoals het implementeren van clean vocals naast het traditionele black metal gekrijs en het toevoegen van een violist aan de line-up. Daarnaast is er een nieuwe bassist die naast zijn basgitaar ook de Ierse harp en de bouzouki bespeelt. Tel daarbij op de whistle van vocalist Stephen Roche en het occasioneel gebruik van de bodhran door drumster Anaïs Chareyre en het wordt duidelijk dat dit album behoorlijk wat folk tunes bevat.

‘Fiannaiocht’ is een concept album over de mythologische held Finn of Fianna, waarbij iedere track fragmenten van zijn boeiende verhaal beschrijft, een epische vertelling ondersteund door stevige, mid-tempo black metal afgewisseld met zeer melodieuze passages. Het gebruik van de folk instrumenten is zeker niet overdreven en op zeer geslaagde wijze verwerkt in dat metal geweld. Het is even wennen aan de krachtige clean zang van Stephen net als de korte vertel momenten maar het went snel en nodigt uit om de teksten erbij te pakken om het verhaal mee te lezen en je te verdiepen in het verhaal van deze legende. Deze bijzondere elementen zorgen juist voor een album vol variatie en voor de unieke sound van Celtachor.

Alle nummers bevatten een korte, rustige intro waarbij men zich met gemak de groene vredige heuvels of de mooie ruige kustlijnen van Ierland kan inbeelden. Schijn bedriegt want voor je het door hebt, slaat de rust om in gitaar geweld, fikse drumpartijen gepaard met strijdlustige gekrijs. Mooie voorbeelden hiervan zijn de pittige tracks ‘King of Tara’, ‘Caoilte’ en ‘Cauldron of Plenty’ die je meeslepen in de strijd van Finn. Tussen al deze razernij is er ook ruimte voor twee prachtige melancholieke nummers ‘Great Ships over the Waves’ en ‘Tears of Aoife’, tikkeltje droevig maar daarom niet minder pakkend.

Celtachor brengt met ‘Fiannaiocht’ een stukje Ierland naar de luisteraar toe waar ook ter wereld. Voor de liefhebbers van mythologie en black metal een aanrader. Het is onmogelijk om onbewogen te blijven bij het luisteren ervan. (Marie-France Dorillat‎)

85/100

01. Sons Of Morna
02. King Of Tara