Caliban Elements

Century Media Records

Caliban

De heren van Caliban draaien al een tijdje mee binnen de metalcore scene. In 1997 kwamen ze bij elkaar, toen nog onder de naam Never Again. In 1999 brachten ze hun eerste studio album ‘A Small Boy And A Grey Heaven’ uit. Nu een een kleine twintig jaar later, is Caliban een gevestigde naam in het genre en is het alweer tijd voor maar liefst hun elfde studio album ‘Elements’.

Met album opener ‘This Is War’ weten de heren direct de aandacht te trekken. Het is een rammende opening met beukende gitaren, blastende drums, agressieve vocalen en ijzersterke overgangen. Dit nummer smaakt naar meer.Caliban is een Duitse band en dat de Duitse taal zich prima leent voor dit genre blijkt in ‘Ich Blute Für Dich’. Het is wederom een lekker hard nummer, met ijzersterke overgangen naar clean stukken die meer harmonie in het geheel weten te brengen.

‘Before Later Becomes Never’ begint iets meer ingetogen. In het begin ligt de nadruk meer op de clean vocals van zanger Andy Döner. De vergelijking met Chester Bennington van Linkin Park is zeker niet misplaatst. Maar behalve dat de vocalen binnen dit nummer gevoeliger zijn neergezet, is ook het ritme wat rustiger en zorgen ook de riffs van gitaristen Marc Görtz en Denis Schmidt voor een mooie subtiele verhalende lijn. De break is binnen dit geheel snoeihard en drummer Patrick Grün kan even lekker losgaan, ondanks dat de break afwijkend lijkt binnen het geheel is dit zeker niet storend, de heren zijn namelijk ware meesters als het aankomt op tempowisselingen.

Dreigende gitaren verzorgen het intro van ‘I Am Fear’. Dit gaat over in heerlijk groovende metal. Gewoon lekker beuken, met toffe agressieve vocalen, strakke blastende drums en energiek gitaarspel. De break is erg rustig, wederom weten de heren dit goed weg te werken binnen het geheel. Het is even wennen, maar na meerdere luistersessies kom je er achter hoe goed dit werkelijk gedaan is. Dat je terugdenkt aan Linkin Park in de goede jaren met ‘Carry On’ is bijna onvermijdelijk. Het nummer begint rustig met toetsen en rappende vocalen, wat over gaat in rockende gitaren met rauwe vocalen. Zowel in de mean stukken maar zeker in de stukken clean (die overigens echt mooi zuiver zijn) klinkt zanger Marc Görtz wel erg veel als Chester Bennington (het is bijna eng). Het nummer is in ieder geval een echte aanrader voor de Linkin Park fan uit de tijd van ‘Hybrid Theory’ (2000), voor de fans van Caliban die misschien wat harder gewend zijn, kan het wat soft overkomen.
Met rammend geweld na een rustig intro wordt je meegezogen in ‘Masquerade’. Dit nummer is duidelijk meer voor de fans van het hardere werk, zo lijkt het. Helaas gaat het over in wat voelt als een zoetsappig refrein, binnen dit beukende geheel. Goed denk het refrein dan maar weg, want die hardere stukken zijn zeker de moeite waard. Afgesloten wordt er met een fijn stukje agressie in ‘Sleepers Awake’. De timing van drummer Patrick Grün is werkelijk fantastisch. De overgangen binnen dit nummer zijn wederom heerlijk en de samenhang tussen hardere stukken en het wat meer melodieuze refrein is perfect, mede ook door heerlijk gitaarspel.

Al met al weet Caliban met ‘Elements’ een heerlijk album neer te zetten. De eerste helft is allicht wat sterker, maar met ‘Sleepers Awake’ als laatste nummer komen ze ijzersterk terug. De vergelijking met Linkin Park is allicht niet iets waar iedere fan op zit te wachten, dit komt meer door de vocalen dan muzikaal. Muzikaal is dit toch echt wel van een ander niveau. Het is hard, meedogenloos maar ook subtiel en harmonieus. ‘Elements’ is een echte aanrader. Het is zo’n album dat geen moment verveeld en vele verrassende kanten kent. (Juliette Ruygrok)

80/100

01. This Is War
02. Intoxicated