Burning Witches Hexenhamme

Nuclear Blast Records

Burning Witches

Met ´Hexenhammer´ is er nu dan alweer het tweede album van deze Zwitserse dames van Burning Witches, na hun geweldige, gelijknamige debuutalbum ´Burning Witches´ van vorig jaar. De in 2015 opgerichte band maakt stevige traditionele heavy metal met power en speed metal invloeden. Inmiddels heeft er een verandering in de line up plaats gevonden ten opzichte van de debuutplaat. Gitariste Alea Wyss is vervangen door onze eigen Sonia Nusselder (Sepiroth) daarmee heeft de band nu ook een Nederlands tintje. Net als het vorige album, is ‘Hexenhammer’ weer geproduceerd door V.O. Pulver en Schmier van Destruction in de Little Creek Studio en verschijnt via Nuclear Blast Records.

Dat de dames kunnen spelen hebben ze op het eerste album ook al bewezen, en ook zangeres Seraina kan heel behoorlijk zingen en heeft een prettig stemgeluid. Tekstueel handelt de plaat over het Malleus Malleficarum, dat de heksenjacht legitimeerde in 1486. Onderdrukking, geweld tegen de zwakkeren en het manipuleren van feiten, erg actueel dus. Heel erg origineel is het allemaal niet, maar goed wel. Een nummer als ‘Maiden Of Steel’ heeft wel een erge Manowar drive, terwijl ook bands als Judas Priest en Warlock nooit ver weg zijn in de nummers. De ballad ‘Don’t Cry My Tears’ had zo van Doro kunnen zijn, maar dan met iets meer accent waarschijnlijk. Jaren tachtig heavy metal ten top zoals ‘Deadender’ dat lekker beukt, of het felle ‘Executed’, het is allemaal lekker te genieten. Degelijke heavy metal brengen deze dames met overtuiging,

‘Hexenhammer’ is dan ook een zeer geslaagde plaat! Waar ze het eerste album afsloten met de cover ‘Jawbreaker’ van Judas Priest, is het deze keer de beurt aan Dio’s ‘Holy Diver’, en niet geheel onverdienstelijk kan ik zeggen. De dames steken hun voorliefde en invloeden niet onder stoelen of banken en dragen hun metal hart op de juiste plek! (Kees Schijven)

80/100

01. The Witch Circle 1:28
02. Executed 3:41