Burn The Priest Legion:XX

Nuclear Blast Records

Burn The Priest

Lamb Of God brengt een eerbetoon aan hun roots, onder hun eerste naam Burn The Priest waar ze twintig jaar geleden mee begonnen zijn. Dit doen ze middels hun nieuwe plaat ‘Legion:XX’, waarop 10 punk en hardcore covers te vinden zijn die de band geïnspireerd hebben. De keuze van de nummers is verrassend en zeker niet verkeerd, en zowel van bekende als minder bekendere bands.

Als eerste trapt men af met ‘Inherit The Earth’ van The Accused, waar ook een single van uitkomt, een fel nummertje wat eer doet aan het origineel en er ook niet ver van afwijkt. Dat laatste geldt overigens voor alle nummers eigenlijk wel, ze blijven allemaal redelijk dicht bij het origineel. ‘Honey Bucket’ van de Melvins is misschien een wat minder bekend nummer maar zeker niet slechter, en dat is ook het leuke aan cover platen. Zo kun je nog eens wat bands ontdekken die je favoriete band geïnspireerd hebben, maar zelfs ook de moeite waard zijn om te beluisteren. Zo is Big Black een van de minder bekende op de plaat, maar is ‘Kerosene’ wel een vet nummer. Het volgende nummer kent iedere metalhead vast wel, ‘Kill Yourself’ van S.O.D. in een super vette versie, dit is wel het bekendste covertje op de plaat. Ook ‘I Against I’ van Bad Brains zal voor velen geen onbekende zijn, en klinkt geweldig.

De plaat heeft ook een zeer goede productie, de drums klinken supervet en ook de gitaarsound is geweldig. Het nummer ‘Axis Rot’ van plaatsgenoten Sliang Laos is misschien wel de onbekendste cover. Een van populairste nummers zal ‘Jesus Built My Hotrod’ van Ministry zijn en klinkt supervet in deze Lamb Of God…euh Burn The Priest uitvoering. Machtige riffs en beukende drums en Blythe die z’n ding doet, goeie keus voor dit album. Het navolgende ‘One Voice’ van Agnostic Front is ook weer een juweeltje van een alom gewaardeerde band. ‘Dine Alone’ van Quicksand is weer een van de minder bekende nummers. Eentje waar het gas niet zo diep in gaat, een rustpuntje op de plaat, maar zeker niet minder. De plaat eindigt met een pareltje van de Cro-Mags, namelijk ‘We Gotta Know’ wat de plaat op gepaste wijze afsluit.

Burn The Priest/Lamb Of God levert hier een mooie cover plaat af, met een goeie keuze aan nummers, waarbij weer genoeg valt te genieten en te ontdekken. Al wordt het ook weer wel tijd voor nieuw werk van Lamb Of God, hun laatste plaat ‘VII:Sturm und Drang’ stamt alweer van 2015. Maar tot het zover is zullen we het hiermee moeten doen, en dat is zeker geen straf! (Kees Schijven)

80/100

01. Inherit the Earth 3:29
02. Honey Bucket 2:43