Borealis The Offering

AFM Records

Borealis

Canada, muzikaal vooral bekend door de progressieve rock grootmeesters Rush. Maar ook bijvoorbeeld de extreme metal van Cryptopsy komt er vandaan. Sinds 2005 is daar een band bijgekomen. Borealis, deze band maakt power metal met een progressieve wending. Na in 2015 het fantastische 'Purgatory' uit te hebben gebracht en pas geleden een opnieuw opgenomen versie van het debuut 'World Of Silence' is het na een kleine drie jaar dus tijd voor een opvolger. Deze is er in de vorm van 'The Offering' en zal via AFM Records uitkomen.

De plaat begint met 'The Fire between Us', een melodieus, bombastisch intro en gaat vervolgens snel over in een typisch Borealis nummer, midtempo met sterke zang en veel ďdouble bassĒ passages. Het titelnummer 'The Offering' valt meteen op door het gave drum intro en gaat verder in een sterke, pakkende song waar ook zanger / gitarist Matt Marinelli goed tot uiting komt. Het drumwerk van Sean Dowell tilt het geheel naar een hoger niveau. In 'River' laat Ken Forbert horen dat hij een goede gitaarsolo neer kan zetten. Net als op de voorganger is er ook ditmaal een rustpuntje waar enkel een cello, akoestische gitaar en zang te horen zijn tot het einde van het nummer, waarna het eindigt met een hoop bombast. Zo midden op de plaat is dit, 'The Devils Handí, een prachtige toevoeging.

Naar het einde toe komt er een melodieus instrumentaaltje in de vorm van 'The Path' met erg sterk gitaar werk. Zoals vaker bij bands in dit genre wordt het toetje voor het laatst bewaard! Het negen minuten durende 'The Ghosts Of Innocence' bevat alle ingrediŽnten. Van een rustig begin, over naar een progressief stuk, naar een epische finale! Net als bij de voorganger is hier ook een rol weggelegd voor zangeres Sarah Dee, klasse!

Deze ruim een uur durende schijf is voorbij voor je het doorhebt. Het album bestaat uit stuk voor stuk sterke tracks en is voorzien van een krachtige productie waarbij de band er het maximale weet uit te halen. Waar 'Purgatory' ophield gaat deze plaat verder en met namen voor fans van onder andere Evergrey en Kamelot is dit een echte aanrader! (Nick de Vet)

90/100

01. The Fire Between Us
02. Sign Of No Return