Bloodbath The Arrow of Satan Is Drawn

Peaceville Records

Bloodbath

De supergroep Bloodbath is ontstaan in 1998 toen vier heren, Mikael Åkerfeldt, Anders Nyström, Jonas Renkse en Dan Swanö, besloten een death metal band op te richten. Na de EP ‘Breeding Death’ in 2000 en de debuutplaat ‘Resurrection Through Carnage’ in 2002 vertrok zanger Mikael Åkerfeldt in 2003 om vervolgens twee keer terug te keren (2005, 2008-2012) om daarna definitief de stekker er uit te trekken om meer tijd te besteden aan zijn band Opeth. De zoektocht naar een andere zanger leidde de band naar Nick Holmes (Paradise Lost). Niet alle fans waren even gelukkig met die keuze maar het debuut met “Good old Nick”, ‘Grand Morbid Funeral’ uit 2014, was er een die niet geheel onverdienstelijk was. Op 26 oktober verschijnt de opvolger ‘The Arrow of Satan Is Drawn’, wederom met vocalist Nick Holmes, via Peaceville Records.

‘The Arrow of Satan Is Drawn’ is een album waarbij duidelijk meer rekening is gehouden met Nick Holmes, iets dat doordat Nick kort voor de opnames aansloot bij voorganger ‘Grand Morbid Funeral’ duidelijk niet het geval was. Nick is een uitstekende zanger, maar heeft wel zijn beperkingen. Het zijn vooral de snel gebrachte teksten waarmee de Paradise Lost zanger duidelijk moeite mee heeft en op deze nieuwe plaat is Nick duidelijk meer betrokken geweest bij het schrijfproces. Wat betekend dit voor deze nieuwe plaat? Qua muziek is er eigenlijk niet zo veel verandert, zij het dat het in combinatie met de vocalen soms wat theatraal klinkt. Wanneer we luisteren naar de vocale prestatie kunnen we concluderen dat Nick zich beter thuis voelt in de band, de prestatie is dan ook veel sterker dan bij de eerste plaat met Nick.

Het album opent met het nummer ‘Fleischmann’, een nummer met een lekker stuwende riff en een fijne opener. Opvolger ‘Bloodicide’ kent een razende start en heeft dito tussenstukken met een sterke, rollende riff. Het nummer staat als een huis en Bloodbath weet te temporiseren waardoor Nick weet te excelleren, iets dat dit nummer geweldig maakt. Op het album staan enkele sterke en imponerende nummers die er echt boven uitsteken, nummers die je echt weten te pakken zijn het eerder genoemde Bloodicide’, het snelle ‘Wayward Samaritan’, ’Warhead Ritual’, dat ook weer zo’n lekkere death ’n’ roll riff heeft en lekker up-tempo is, en afsluiter ‘Chainsaw Lullaby’.

Bloodbath brengt met ‘The Arrow of Satan Is Drawn’ weer een sterk album dat door de inbreng van death ’n’ roll elementen toch enigszins verrast. Niemand zal ooit de inbreng van Mikael Åkerfeldt vergeten en/of evenaren maar “Good old Nick” is op deze plaat op zijn plaats en het geheel klinkt simpelweg weer baggervet! (Erik van Dijk)

85/100

01. Fleischmann 03:38
02. Bloodicide 04:56