Blood Tsunami Grave Condition

Soulseller Records

Blood Tsunami

Blood Tsunami is een metal band uit het Noorse Oslo. De band is ontstaan in 2004 en drie jaar later verscheen de debuutplaat: ‘Thrash Metal’. Het genre waarin de band zich bevindt is daarmee duidelijk en na een album in 2009 verscheen het laatste werkstuk van de band, ‘For faen!’, in 2013. Nu, vijf jaar later, is het tijd voor album nummer vier, ‘Grave Condition’, dat op 27 april verschijnt via Soulseller Records.

Het wordt onmiddellijk duidelijk waar Blood Tsunami de inspiratie vandaan haalt. Luisterend naar het eerste nummer, ‘Poison Tongue’ is het vooral Slayer dat de klok slaat en de riff gebruikt in ’The Allegory of the Cave’ is zo uit Metallica’s ’Seek & Destroy’ geslopen. Blood Tsunami brengt echter voldoende eigen input om er toch een eigen geluid van te brouwen. Lekkere rauwe vocalen van Pete Evil, goed verzorgd gitaarwerk en solo’s zoals hoorbaar in het nummer ‘Gargoyle’, dat wel een geheel eigen geluid heeft.

Blood Tsunami laat met nummers als ‘The Acid King’ horen dat het in het geheel niet nodig is om te leunen op eerder genoemde bands. Terwijl het tempo in dit nummer iets omlaag gaan en de gitaren weer volop de ruimte krijgen, is het vooral het pakkende refrein dat de aandacht hier trekt. Het vervolg van het album is sterk, met uitschieters als ‘The Cruel Leading the Fool’ en afsluiter ‘Steel Meets Steel’ dat, mede door de vocalen, een death thrash geluid heeft.

Blood Tsunami krijgt voor de vierde plaat ‘Grave Condition’ zeker geen originaliteit prijs, maar brengt desalniettemin een meer dan vermakelijk thrash metal album. (Erik van Dijk)

77/100

01. Poison Tongue