Blasphemy Victory

Nuclear War Now! Productions

Blasphemy

Je hebt cult bands en cult bands, en dan heb je Blasphemy. De cult band, der cult bands, oftewel de über cultband! De Canadese band is ergens opgericht in 1984 in het plaatsje Burnaby. Al vanaf de eerste demo ‘Blood upon the Altar’ op handen gedragen door de underground. De twee daaropvolgende volledige albums hebben de cultstatus alleen maar vergroot.

Blasphemy is een “love it or hate it” band. Ze maken al sinds mensen heugenis verschrikkelijk chaotische tering herrie dat het beste doorgaat als occulte oldschool black metal. Verwacht geen strakke beats of riffs en zeker geen goed geluid, want daar heb ik ze nog nooit op kunnen betrappen. Niet live en niet op de CD. Blasphemy staat garant voor chaos en voor smerigheid. Na de twee eerder genoemde albums ging het licht uit voor Blasphemy en is de band er in 1993 mee gestopt. In 2001 werd besloten nog één maal op te treden, althans één maal twee optredens, en dit is later uitgebracht als live album: ‘Live Ritual – Friday the 13th’. Dit is blijkbaar goed bevallen want sindsdien speelt de band tot de dag van vandaag nog steeds live. Niet veel, maar ze duiken zo nu en dan op, op een obscuur festival of ons eigen Eindhoven Metal Meeting in 2017.

Van de oefensessies van de liveplaat uit 2000 zijn blijkbaar opnames gemaakt op een CDR. Als ik het verhaal moet geloven heeft de CDR recorder op de wasmachine gelegen en de gehele oefensessie feilloos opgenomen. Alle instrumenten zijn perfect te horen verzekerd Nuclear War Now! Productions ons. Uit de laatste droom kan je ik je meteen helpen, dat is absoluut niet zo. Ik weet dat een obscuur en ranzig geluid perfect bij Blasphemy past, maar dit gaat denk de grootste aanhanger van dit cult gezelschap een stap te ver. Het lijkt wel of er de hele tijd de stofzuiger aanstaat en de drums zijn ergens in een donkere spelonk van de hell gestopt. Er is over de hele linie geen chocola van te maken.

Voor de hele echte hardcore fans valt dit wellicht nog onder de “moeten hebben voor de verzameling”, maar alles daaronder zal hier toch moeite mee hebben vrees ik. Uiteraard staan alle “klassiekers” van de band erop, zelf twee versies van ‘Victory’ (!), en geeft het toch wel een leuk kijkje in de chaotische keuken van deze über cultband. Verder is het best een kwelling de hele CD uit te zitten, maar dat kan natuurlijk ook de bedoeling zijn. Het album komt uit op alle formats, CD, LP en cassette. Voor de die-hard Blasphemy liefhebbers only. (Remco Kreft)

66,6/100

01. War Command
02. Blasphemous Attack