Behemoth I Loved You At Your Darkest

Century Media Records

Behemoth

Het Poolse Behemoth, oorspronkelijk ontstaan als Baphomet in 1991, heeft tot op heden tien albums uitgebracht. De band kende in die periode zowel voor -en tegenspoed maar na het herstel van leukemie in 2011 van frontman Adam Michał Darski a.k.a. Nergal kent de band alleen nog voorspoed. Zeker na de release van het laatste album ‘The Satanist’ in 2014, waarna de band vele malen de wereld rondging en met het album een nog groter publiek wist aan te spreken. Inmiddels is Behemoth de underground scene definitief ontstegen en brengt de band na vier jaar eindelijk de opvolger van het succesvolste album in de historie van de band. Op 5 oktober verschijnt ‘I Loved You At Your Darkest’ via Nuclear Blast Records.

Wanneer een band een succesvol album, waar zowel de “old school fans” als de nieuwe ontdekkers enthousiast over waren, moet opvolgen dan zijn er twee wegen te bewandelen. Hoe vaak is het niet voorgekomen dat een band doorslaat en de oude fanschare verloochend en met een album op de proppen komt dat compleet voorbij gaat aan de roots van de band. Behemoth lichtte al een tipje van de sluier op tijdens de live shows afgelopen zomer en via YouTube met de nummers ‘God = Dog’ en later ‘Wolves ov Siberia’. Nummers die naadloos aansluiten bij de volprezen voorganger ‘The Satanist’ en dus een duidelijke en bevredigende koers aangeven. Het intro ‘Solve’ geeft een behoorlijke veeg uit de pan naar het Katholicisme, waar een kinderen in koor laten horen geen vergiffenis te willen tonen naar God en/of Jezus. Het koor keert terug in ‘God = Dog’ en refereert natuurlijk aan het misbruik van kinderen door hen die het evangelie verkondigen in naam van…

Met ‘Ecclesia Diabolica Catholica’ wordt wederom de Katholiek kerk onder vuur genomen en ook muzikaal is het hier genieten. Opvallend zijn vooral de clean backing vocals en de gitaar solo, dit naast het typische Behemoth geweld. Waar ‘Bartzabel’ niet het meest imponerende nummer van de plaat is pakt Behemoth weer eens flink uit met ‘Angelvs XIII’, een heerlijk bruut en up-tempo nummer waarbij de blastbeats je weer de oren doen suizen. Een nummer als ‘Havohej Pantocrator’ geeft weer dat Behemoth meer is dan bruut geweld, waar ‘Rom 5:8’ behalve het subtiele en melodische je weer meenemen in de stroom van de extreme metal waarom de band bekend staat. Voor het overbodige outro besluit het album subliem met ‘We Are the Next 1000 Years’.

‘I Loved You At Your Darkest’ is simpelweg een heerlijk album geworden, enerzijds voortbordurend op het succes van ‘The Satanist’ en anderzijds vernieuwend met ingrediënten die we nog niet eerder bij Behemoth gehoord hebben. Bruut, subtiel en Behemoth ten voeten uit.

87/100

01. Solve 02:04
02. Wolves ov Siberia 02:54