Barren Earth A Complex Of Cages

Century Media Records

Barren Earth

Finland dat ook wel bekend staat als 'Land van de 1000 meren' telt misschien zoveel bands als meren. Grote jongens als Amorphis, Nightwish, Insomnium en Children Of Bodom hebben daar hun oorsprong. Barren Earth is een progressieve death metal band uit Helsinki, opgericht in 2007. De naam Amorphis gaat vaker voorbij komen. Na een EP en twee volledige studio albums is er nu een derde full length.

Na de gehele periode in bijna dezelfde bezetting te hebben gespeeld is er een nieuweling binnen gehaald, toetsenist Antti Myllynen. Ten opzichte van voorganger Kasper Martenson voegt hij met zijn spel heel wat nieuwe en geslaagde ideën toe. Openingsnummer 'The Living Fortress' laat meteen deze progressieve kant horen, vol tempowisseling, rustige maar ook snoeiharde passages a la Opeth. De grunts zijn erg lekker, en de cleane zang van Jon Aldara past er ook goed bij. Vervolgens is er in de vorm van 'The Ruby' een erg goede track dat zomaar als single bestempeld kan worden. Een pakkende gitaar riff, wederom met de combinatie van grunts en cleane zang, en progressieve elementen.

Er is genoeg variatie, neem bijvoorbeeld 'Zeal', dat heel ingetogen begint maar uitrolt als een lekker stukje doom-death met een hoofdrol voor drummer Marko Tarvonen. Dat de band net als Opeth lange tracks met inhoud kan schrijven wordt bewezen met het ruim tien minuten durende 'Solitude Pith'. Ingetogen begin met dromerige zang, melodieus gitaarwerk en overgaant in een prachtig muziekstuk waarbij het Oosters getinte toetsenwerk erg doet denken aan Amorphis ten tijde van 'Elegy'. De band sluit de plaat af met 'Withdrawal', wederom een track die alle kanten opgaat. Melodieuze gitaarpassages, progressief drumwerk, grunts, cleane zang en keys die wederom aan Amorphis doen denken.

Barren Earth heeft met 'A Complex Of Cages' een knap album afgeleverd. Het pakt je niet meteen, maar dat gaat het uiteindelijk wel doen. Elk nummer staat op zichzelf en bestaat uit verschillende lagen die je naarmate je het vaker luistert gaat ontdekken. Voor fans van Amorphis, Insomnium en zeker het hardere Opeth een aanrader. (Nick de Vet)

80/100

01. The Living Fortress 06:45
02. The Ruby 04:48