Anaal Nathrakh A New Kind of Horror

Metal Blade Records

Anaal Nathrakh

Het uit Birmingham, Engeland afkomstige Anaal Nathrakh is ontstaan in 1999. De band heeft tot op heden negen albums voortgebracht en heeft zich sinds het debuut met ‘The Codex Necro’ (2001) flink doorontwikkeld. De black grindcore van het duo Mick Kenney en Dave Hunt is geleidelijk aan minder rauw geworden en er is een elektronisch industrial geluid toegevoegd. Op 28 september verschijnt het tiende album ‘A New Kind of Horror’ via Metal Blade Records.

Zanger Dave Hunt verklaart dat dit geen vrolijk album is geworden en smijt met termen als bitter, wraaklustig, sarcastisch en gewelddadig. Luisterend naar het openingsnummer ‘Obscene as Cancer’ begrijpen we wat Dave bedoelt. Het nummer is snel, agressief en schiet alle kanten op. De afwisseling tussen de clean en mean vocals is overtuigend en in balans, wat een heerlijk smerige opener is dit. Met ‘The Reek of Fear’ gaan de heren vol gas door, maar dan ineens de vocalen. Het lijkt alsof King Diamond de microfoon heeft overgenomen, wat een geweldige uithalen en wat een divers nummer.

Het album dendert voort en met ieder nummer weet Anaal Nathrakh te verrassen. De industrial invloeden zijn de basis voor ‘Forward!’, daar waar ’The Apocalypse Is About You!’ en ‘Vi Coactus’ weer het brute en vooral onvoorspelbare karakter hebben. Heerlijk snel en ranzige vocalen. Het meest brute nummer is toch wel ‘Mother of Satan’, sterke riffs van multi-instrumentalist Mick Kenney maar het is Dave Hunt met zijn ultieme smerige vocale die de show steelt, zoals de vocalen over het gehele album de aandacht weten te trekken.

Om eerlijk te zijn had ik eerst iets van “wat moet ik hiermee?”, maar het album groeit bij iedere luisterbeurt. ‘A New Kind of Horror’ is een heerlijk bruut en divers album geworden, een aanrader! (Erik van Dijk)

85/100

01. The Road To...
02. Obscene as Cancer