Amorphis Queen Of Time

Nuclear Blast Records

Amorphis

Amorphis heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Het Finse (deathmetal) gezelschap werd begin jaren negentig vooral bekend door 'The Karelian Isthmus' en cultplaat 'Tales From The Thousand Lakes'. Hierna ging de band meer experimenteren wat resulteerde in het briljante 'Elegy' in 1996. Na diverse bezettingswisselingen en minder animo voor de band meldde de band zich in 2006 met een nieuwe frontman in de vorm van Tomi Joutsen. Zijn brute grunts in combinatie met de cleane zang zijn perfect voor deze band. Dit resulteerde in topalbums als 'Eclipse’, ‘Skyforger’, het proggy en ondergewaardeerde ‘Beginning Of Times’ en 'Under The Red Cloud'. Na bijna drie jaar de wereld over touren vonden gitarist en bandbrein Esa Holopainen en co inspiratie en tijd om een vervolg te schrijven. Met oud gediende bassist Olli-Pekka Laine terug in de gelederen is dit er dan in de vorm van 'Queen Of Time' het dertiende wapenfeit.

De band heeft net zoals voor de vorige release gekozen voor Jens Bogren als producent. Hij voorziet alles van een heldere productie. Voor het eerst wordt er gebruik gemaakt van echte orkestraties en koren, in plaats van keyboardsamples. Er wordt meteen sterk in gezet met het als eerst online gezette 'The Bee'. Toetsenist Santeri Kallio heeft hier een belangrijke rol met zijn swingende spel. De combinatie met death metal werkt super. Vervolgens laat de band zich van zijn folky kant horen met 'Message In The Amber'. 'Daughter Of Hate' is een track met verschillende ritmewisselingen en bevat een saxofoonsolo. 'The Golden Elk' is vooral erg catchy en heeft oosterse invloeden met strijkers.
Het gebruik van orkest komt vooral naar voren in het bombastische 'Heart Of The Giant', wat meteen ook een van de hoogtepunten vormt. 'We Accursed' is vooral folky met gebruik van een dwarsfluit en hammondorgel. Op vocaal gebied is er in het melodieuze 'Amongst Stars' een gastbijdrage door 'ons' Anneke van Giersbergen. Zij zingt hier het refrein. Haar stem is hier een mooie toevoeging aan het geheel. In afsluiter 'Pyres On The Coast' laten ze nog één keer horen epische tracks vol met wendingen te kunnen schrijven.

Amorphis bewijst met dit nieuwe wapenfeit geen herhalingsoefening van zichzelf te zijn. Ze blijven keer op keer verrassen met verfrissende en vaak zelfs vernieuwende ideeën. In geen geval kun je de hedendaagse muziek refereren aan hun doom-death periode uit de jaren negentig. Dat hoeft ook niet. Amorphis is muzikaal gezien ook anno gewoon 2018 gewoon een topband! (Nick de Vet)

(85/100)

1. The Bee 05:30
2. Message in the Amber 06:44