Slayer Repentless

Nuclear Blast

Website: Slayer

Bijna zes jaar na de release van het laatste Slayer album ‘World Painted Blood’ ligt er eindelijk weer een plaat van deze thrash metal grootmacht in de schappen. Een plaat waar menig thrash liefhebber naar heeft uitgekeken, sommige met vertrouwen en anderen met argusogen. Het feit is daar het twaalfde studio album genaamd ‘Repentless’ komt binnenkort uit en een ieder kan zijn of haar waardeoordeel geven. Er is de afgelopen jaren nog al wat gebeurd rondom dit uit Huntington Park afkomstige gezelschap, zo was daar eerst in 2013 de, naar verluidt onherstelbare, breuk met originele drummer Dave Lombardo. Het verlies van Lombardo werd moeiteloos opgevangen door Paul Bostaph welke al in eerdere tijdvakken achter de Slayer kit had plaatsgenomen. De hardste klap kreeg Slayer echter te verduren door het wegvallen en later in 2013 het overlijden van gitarist Jeff Hanneman. Hanneman was toch de man die verantwoordelijk is voor het schrijven van de beste Slayer songs en de scepsis omtrent een nieuw album zonder deze uitzonderlijke gitarist / songwriter is in dat licht begrijpelijk. Daarentegen wordt Jeff al ruim vier jaar vervangen, in verband met de ziekte voor zijn overlijden, door niemand minder dan Gary Holt en heeft ook Gary met zijn Exodus de nodige ervaring in zijn tas.

In aanloop naar de release van ‘Repentless’ zijn er al verschillende voorproefjes prijsgegeven. Na het ietwat tegenvallende “Implode” dat al in 2014 gratis te downloaden was verscheen "When The Stillness Comes” op single. Een wat trage song die wat mij betreft niet had misstaan op het album “Seasons In The Abyss”. Een lekkere song die mij nog nieuwsgieriger maakte naar het te volgen album. In juli werd iedereen verast toen de titeltrack “Repentless” op het internet verscheen, een heerlijke song met een lekker tempo, een song die in alles Slayer ademt. Dus wachten op de release en hopen dat de rest van het album net zo vet is. Waar je vroeger in spanning wachtte totdat het vinyl in de winkels lag en ging je op die dag in galop naar de record shop om de nieuwste plaat aan te schaffen, tegenwoordig verschijnt het album op het internet en haalt een beetje de spanning weg.

De plaat dan zelf opent met een instrumentaal stukje als opmaat naar de titelsong “Repentless” de start is lekker vet en vraagt om meer. "Take Control”, de gitaarrif geeft het gevoel dat je in een goedkope western bent beland totdat Araya de controle neemt, heerlijke solo’s, zoals alleen Slayer deze op de plaat kan zetten, completeren een heerlijke vette song. “Vices” en "Cast The First Stone” zijn een mid tempo songs en klinken loodzwaar, zoals dit album sowieso een veel zwaardere sound heeft in vergelijking met eerder werk. "Chasing Death” is weer een typische Slayer track, nothing more, nothing less. Opvallend is de song "Piano Wire”, niet om muzikale redenen maar vanwege het feit dat deze song eigenlijk op de voorganger “World Painted Blood” zou verschijnen en nog van de hand is van meester Hanneman. Een lekkere en vermakelijke song met traditionele zanglijnen. "Atrocity Vendor” en "You Against You” zijn ouderwetse up-tempo krakers zonder op te vallen. De afsluiter is "Pride In Prejudice” en deze trage song sluit het geheel in stijl af.

De heren King en Araya zijn er nog niet klaar mee en hebben met ‘Repentless’ weer een lekker, typisch Slayer album weten te schrijven. Naar mijn mening zit alles in het album wat je van Slayer verwachten mag en scoort het een dikke voldoende. Of het goed genoeg is om de critici de mond te snoeren betwijfel ik. (Erik van Dijk)

1. Delusions of Saviour
2. Repentless
3. Take Control