Photos by : © '19 Mell Haas

Extermination Dismemberment, Korpse, Carnal Decay - Musicon , Den Haag – 07/05/2019

Slamming Annihilation Tour 2019

Slam is een onderdeel van death metal ontstaan in de jaren ´90 in New York. Kenmerkend zijn de breakdowns en mid tempo stukken. De laatste jaren komen er steeds meer ´slamming death´ metalbands bij. Bekende voorbeelden hiervan zijn het uit Wit-Rusland afkomstige Extermination Dismemberment en ons eigen Korpse. Deze twee toppers zijn deze maand vergezeld door het Zwitserse Carnal Decay aan een kleine tournee bezig en deze package kwam dinsdag 7 mei aan in de Musicon in Den Haag.

Carnal Decay heeft de eer om de avond om klokslag 20.00 te openen. De in 2001 opgerichte band speelt brute deathmetal zonder poespas, vol blastbeats en brute vocalen. In het half uurtje speeltijd worden tracks van onder andere hun full length  'You owe you pay' de zaal ingeslingerd en wordt een 'Show Your Face' goed ontvangen. Een goede opener voor wat er komen gaat.

Korpse is pas in 2013 opgericht en nu al niet meer weg te denken uit de slamming brutal death metal scene. De band met onder andere Floor Gore en Marten van Kruijssen in de gelederen timmert met twee studio albums en een derde in de maak aardig aan de weg met wereldwijde shows. Ook vanavond is het niet veel anders. De goed doordachte muziek vol blastbeats, lowtuned gitaar, uber diepe grunts en de bekende breakdowns wordt erg strak en energiek gebracht, met als gevolg de eerste circlepits. Dat gaat uitstekend op nummers als ‘Unethical’, ‘Retaliation’ en ‘Stoneage’.

Korpse is net zo goed headlinerwaardig, maar vanavond is de eer voor Extermination Dismemberment. Ook deze band met erg enthousiaste gitarist Arseny Kovalchuk heeft een hoop naamsbekendheid binnen de scene. De muziek is simpeler en wat eentoniger dan Korpse, maar doeltreffend. Wederom pits en zelfs een wall of death. In de 40 minuten worden onder andere ‘Serial Urbicide’, ‘Omnivore’, ‘Disemboweled Engorgement’ en zelfs een nog niet verschenen track (‘Bloody Cenotaph’?) gespeeld. Een vermakelijke avond, een goede package, die meer bezoekers verdient! (Nick de Vet)