Photos by : © '19 Mell Haas

Waking the Cadaver, Korpse, Extermination Dismemberment, Distant – Baroeg, Rotterdam 18/08/2019

Slam is een onderdeel van death metal ontstaan in de jaren ´90 in New York. Kenmerkend zijn de breakdowns en mid tempo stukken. De laatste jaren komen er steeds meer “slamming death” metalbands bij. Bekende voorbeelden hiervan zijn het uit Wit-Rusland afkomstige Extermination Dismemberment en ons eigen Korpse. Waking The Cadaver is dan weer een oude bekende die terug is aan het front is.

Op zondagmiddag is er natuurlijk ook reden voor een feestje. Baroeg was toneel voor een portie brute deathmetal. De Nederlanders van Distant en Korpse, de continu tourende Wit-Russen van Extermination Dismemberment en de herop gestane Amerikanen van Waking The Cadavar zetten de Rotterdamse poptempel totaal op zijn kop.

Klokslag 16.00 was het de eer aan de Rotterdammers van Distant om de aanwezigen wakker te schudden. Ze zijn actief sinds 2014 en hebben in het genre al wat reputatie opgebouwd. Na de nodige EP’s en singles is er dit jaar eindelijk via Unique Leader records een full-length verschenen in de vorm van 'Tyrannotophia'. Al vanaf de eerste klanken heeft de band het publiek mee en wordt er flink gemosht. Opvallend is de hele middag het perfecte geluid, iets wat soms nogal een issue is in Baroeg. Dat de band weet wat zij doet is duidelijk in tracks als 'Gallant’, ‘Tsukuyomi’, ‘Zeroten’ en ‘Heirs of Torment'. Erg goed doordacht waarbij veel aandacht is voor samples, en dit geeft een bepaalde sfeer. Op het podium gaan de bandleden goed los en frontman Alan Grnja heeft een brute strot en wisselt met gemak van diepe grunts naar screams. Overtuigende band en optreden.

Korpse is ook geen onbekende meer. Deze band uit Bussum draait mee sinds 2013 en behoort binnen de nieuwe generatie tot de absolute top van slam/brutal deathmetal bands, waarbij ze vooral bekend staan om de energieke live shows. Dat is vandaag ook niet heel anders, inclusief een heuse wall of death. Een band in topvorm, meesterlijke brute vocalen van Sven van Dijk, felle slamming riffs van Floor van Kuijk en retestrak drumwerk van Marten Van Kruijssen. Feitje is dat bassist Mike de band verlaten heeft en er een sessiemuzikant meespeelt. Lukas Kaminski (o.a Stillbirth) heeft in slechts 2 oefensessies de set geleerd en de professionaliteit spat er vanaf. De setlist bestaat grotendeels uit werk van de 2 releases. Een nieuwe plaat is op komst en vandaag wordt 'Insufferable Violence' alvast ten hore gebracht dat naadloos aansluit op bijvoorbeeld voorganger 'Unethical'.

Extermination Dismemberment laat zich maar weer is zien in West-Europa. Dit keer als co-headliner in de kielzog van Waking The Cadaver. De band onder leiding van gitarist Arseny Kovalchuk is actief sinds 2009 en inmiddels een graag geziene gast. De enthousiaste bandleden weten met hun doeltreffende muziek de juiste snaar te raken en 'Serial Urbicide’, ‘Omnivore’, ‘Disemboweled Engorgement’ en ‘Bloody Cenotaph' gaan er in als zoete koek. Als toegift is er een verrassing: Devourment's 'Babykiller' wordt gespeeld met gastvocalen van Sven (Korpse) en Don Campan (Waking The Cadaver).

Headliner is Waking The Cadaver uit New Jersey. Opgericht in 2006 om vervolgens in 2015 in de de doofpot te gaan. Anno 2019 staat Don Campan met een nieuwe line up weer op de bühne. Wat meteen opvalt is dat de show beleving minder intens is als bij voorgaande bands. Het publiek gaat minder mee en de band is vrij statisch op het podium. Desondanks zetten ze een solide set neer waarbij 'Blood Splattered Satisfaction' uiteraard niet wordt overgeslagen. Minpunt is dat de gegeven 50 minuten speeltijd niet verder komt dan 35 minuten.

Deze package in Baroeg was meer dan geslaagd. Met ruim 100 man publiek was de opkomst verre van slecht en ging het flink los. Extermination Dismemberment en Korpse hebben qua show en beleving een echte headline waardige show neergezet en Distant was een verrassende opener. (Nick de Vet)