Photos by : © '19 E. Straver

Vltimas, Antropomorphia – Gebr. De Nobel – 26/06/2019

Op woensdag 26 juni is de Gebr. De Nobel in Leiden het toneel voor de enige Nederlandse show van de nieuwe blackened death metal sensatie Vltimas, de band van o.a. David Vincent. Als support voor deze avond is het Tilburgse brengt Antropomorphia bereid gevonden.

Death metal band Antropomorphia is actief sinds 1989 en bracht het debuut album ‘Pure’ uit in 1998. Na een onderbreking van 10 jaar werd in 2009 de handschoen weer opgepakt en volgde er nog vier albums waarvan het laatste, ‘Merciless Savagery’, in april dit jaar verscheen. De zaal is al lekker gevuld wanneer de Tilburgers om 8 uur mogen aantreden. Wat opvalt is dat het geluid vrij zacht staat en dat komt de blackened death metal die Antropomorphia brengt niet ten goede. De band ramt verder de set aan één stuk door met nummers als ‘Womb ov Thorns’, dat fijn gitaarwerk kent. Een minpunt van de Antropomorphia show is het gebrek aan interactie met het publiek, de mannen verstopt achter de corpse-paint hebben nauwelijks oog voor het publiek waardoor de bezoeker in de Gebr. de Nobel er niet echt in komt.

Vltimas ontstond in 2015 nadat gitarist Rune Eriksen (o.a. ex-Mayhem), na het verzamelen van een handvol riffs, drummer Flo Mounier (o.a. Cryptopsy) vroeg om een band te formeren. De twee, die al eerder samengespeeld hadden in de band Nader Sadek, kwamen tot een akkoord en de zoektocht naar een zanger werd gestart. Die zanger werd gevonden David Vincent (o.a. I Am Morbid, ex-Morbid Angel). Een verassend sterk album volgde met ‘Something Wicked Marches In’ dat eerder dit jaar verscheen via Season of Mist en de inmiddels goed gevulde zaal is benieuwd naar hoe dit alles live zou klinken. Vltimas is live zo goed als op de plaat. De nummers van het album ‘Something Wicked Marches In’ worden nagenoeg intergaal gespeeld. Er is één en dat is wanneer Vltimas de cover ‘Black Sabbath’ speelt waarbij David Vincent opvalt door zijn knappe donkere stem. De frontman speelt sowieso een flinke rol en brengt zijn vocalen sterk en overtuigend. De band, die live aangevuld wordt met twee sessie muzikanten op gitaar en bas, speelt een strakke set onder aanvoering van drummer Flo Mounier die een prima show aflevert. Lekkere en verfrissende blackened death metal nummers als het titelnummer, ’Total Destroy’ en ‘Truth And Consequence’ worden afgevuurd op het publiek. Een sterke lichtshow en rook kanonnen zorgen voor net dat beetje extra. Na eerder genoemde cover sluit Vltimas af met het nummer ‘Marching On’. Het publiek is getuige van de voorlopig eerste en enige live show van Vltimas in Nederland en was onder de indruk van de verrichtingen van de band en David Vincent in het bijzonder. (Erik van Dijk)