Photos by : © '19 Lenn Kralt

Toxik, Thorium – Lazarus, Leiden – 24/11-2019

Bijna iedere Europese tour doet de Amerikaanse technische thrash metal band Toxik de Leidse rock en metal bar Lazarus aan. Al is het maar omdat daar de roots liggen van hun tourmanager Dennis, maar de band lijkt het zelf ook altijd een feestje te vinden om voor een kleine 80 man op te treden. Zo ook op de "Think This" tour, die in het teken staat van de tweede plaat.

Als het dan ook nog eens de 50e verjaardag is van Dennis, dan weet je dat het een memorabele avond kan worden. Eerst mag Thorium nog het publiek opwarmen. Gelukkig hebben ze zelf wat fans meegenomen, want het lukt ze niet echt. De zwaar op de jaren 80 leunende speed/power metal met hoge zang doet het allemaal net niet. Op zich is het nog niet eens heel erg slecht, maar de zanger haalt het live allemaal net niet en de riffjes zijn net wat te voorspelbaar. Op plaat vast beter te pruimen, maar het was al snel duidelijk dat iedereen voor Toxik afgereisd is.

En dat deze band in een gelegenheidssamenstelling alsnog prima functioneert is na opener ‘Heart Attack’ wel duidelijk. Toxik bestaat momenteel alleen nog uit origineel lid Josh Christian, aangevuld met ritmesectie Shane Boulos (bas) en Jim de Maria (drums) die een keurige basis leggen voor Josh en ritme gitarist Eric van Druten (uit de regio zeg maar). De show stealer van vanavond is in mijn ogen vanavond Ron Iglesias, die alle hoge en super hoge uithalen zonder enige moeite lijkt te halen. Respect. Dat wordt wel duidelijk als we in 1,5 uur zowel praktisch heel ‘Think This’ als ‘World Circus’ te horen krijgen. De hele tent gaat uit zijn plaat, er zijn een aantal crowdsurfers te spotten (hoe dan?) en ondanks het kleine hok waar opgetreden wordt, is het geluid eigenlijk best wel goed. Nadat met ‘Victims’ een einde komt aan deze jaren 80 revival, volgt nog een spontane jam van ‘War Pigs’ met Dennis uiteindelijk op drums, en het publiek op zang onder leiding van Jim de Maria die de gelegenheid frontman is. Prima feestje op de zondagavond. (Koos van Marle)