Photos by : © '19 E. Straver

Thanatos, Soulburn, Graceless – Baroeg, Rotterdam – 16/03/2019

Zaterdag 16 maart de Baroeg in Rotterdam het toneel voor een drietal bands van Nederlandse bodem. Reden voor dit feestje is de 35ste verjaardag van het Rotterdamse Thanatos die vanavond voor die gelegenheid een speciale show brengen. Als speciale gasten vinden we de black / doom metal band Soulburn en de Leidse death / doom metal band Graceless terug op de herziende poster.

Graceless is ontstaan in 2016 en bracht een jaar later de debuutplaat ‘Shadowlands’ uit. Vanaf daar ging het snel met het Leidse gezelschap, 2018 werd de band veelvuldig gevraagd een optreden te verzorgen en ook de agenda voor 2019 begint langzaam aan vol te lopen. Daarnaast is de band volop bezig met de opvolger van de sterke debuutplaat. Vanavond mogen de heren het bal in Baroeg openen en zij doen dit met verve. Heerlijk lompe death metal songs komen voorbij, nummers als ‘We Will Be Gods’, ‘Legions of the Fallen’ en ‘Slashed and Served’ weten het Rotterdamse publiek te bekoren. De afgeladen volle Baroeg reageert enthousiast met luid applaus en gejuich tussen de nummers door. Frontman Remco Kreft staat natuurlijk nog even stil bij de situatie rond de Bodyfarm frontman Thomas Wouters en wenst Thomas, zijn familie en Bodyfarm het allerbeste en draagt het nummer ‘Sumerian Flames’ op aan Thomas. Graceless levert een energieke show welke goed ontvangen wordt en is eigenlijk de status van opener ontstegen.

Oorspronkelijk stond het Amersfoortse Bodyfarm geprogrammeerd als tweede band, ware het niet dat zanger / gitarist Thomas Wouters zeer recent zijn vertrek bekend maakte bij de band i.v.m. ernstige gezondheid problemen. Waar de avond vooral een feest rond de 35ste verjaardag van Thanatos moest zijn drukt de afwezigheid van Bodyfarm en Thomas in het bijzonder een flink treurige stempel op de avond. Triest voor de pas 31 jarige Thomas en zijn Bodyfarm, maar de “show most go on” en in black / doom metal band Soulburn werd een waardige vervanger gevonden.

De halve band van Soulburn is immers toch al aanwezig, gitarist Remco Kreft en drummer Marc Verhaar vertolken vandaag een dubbel rol na hun vermakelijke optreden met Graceless. Na het sterke derde album ‘Earthless Pagan Spirit’ was het even rustig rond de band, daar kwam eind vorig jaar verandering in met de 7” ‘Carpe Noctem’ waarmee de band blijk gaf na het vertrek van drummer Bob Bagchus, die overigens nog wel te horen is op de 7”, de draad weer te hebben gepakt. Ook Soulburn kan rekenen op flink wat bijval in de nagenoeg uitverkochte Baroeg. De band rond gitarist Eric Daniels speelde veelvuldig live na het verschijnen van het laatste album maar is inmiddels weer, als vanouds, schaars te aanschouwen in Nederland. De nadruk van de set van vanavond ligt op de laatste twee albums en met nummers als ‘Under the Rise of a Red Moon’, ‘Withering Nights’ en het geweldige ‘Where Splendid Corpses Are Towering Towards The Sun’ is dat geen straf. Soulburn overtuigt, zanger / bassist Twan van Geel spuwt zijn zwartgallige teksten heerlijk smerig de zaal in en drummer Marc Verhaar achter de drums heeft de stokken succesvol overgenomen van Bob Bagchus. Ook Soulburn staat stil bij Thomas Wouters en draagt het nummer ‘I Do Not Bleed from Your Crown of Thorns’ op aan hem en sluit overtuigend af met ‘As Cold As Heavens Slain’.

Tijd voor het jarige Thanatos dat vandaag dus de 35ste verjaardag viert. De band is overigens niet 35 jaar actief geweest, tussen 1992 en 1999 lag de band plat waarna frontman Stephan Gebédi met een geheel vernieuwde line-up de band nieuw leven in blies. In totaal verschenen er zes langspelers van de Rotterdamse death / Thrash metal band, twee voor de pauze en vier na de pauze en het laatste wapenfeit stamt met ‘Global Purification’ al weer uit 2014, wel verschijnt er in april dit jaar een compilatie dubbel CD ‘Thanatology’ en werd daags voor het optreden bekend dat Thanatos een platendeal heeft getekend met Listenable. Thanatos start in de huidige line up, Stephan Gebédi brult zijn vocalen als een baas de zaal in en Paul Baayens en Marco de Bruin bewegen energiek op het podium en maken daarmee de show. Gebédi meldt dat op deze jubileum avond verschillende oude bandleden het podium opkomen en dat Thanatos terug gaat in de tijd. Met heerlijke platte Rotterdamse humor en zelfspot wordt hieraan toegevoegd dat dit niet geldt voor Stephan’s haardos.

Eerste in de serie oud bandleden is drummer Yuri Rinkel, die in verband met lichamelijke klachten er in 2017 de brui aan moest geven. ‘Destruction.Chaos.Creation.’ en ‘Undead. Unholy. Divine.’ zijn de nummers die volgen met Yuri, die overigens met enthousiasme ontvangen wordt door het publiek, achter de kit. Bij ‘Angelic Encounters’ is Theo van Eekelen de baas op de bas, en ook Ed Boeser en Erwin de Brouwer krijgen hun moment op het podium bij ‘Outward of the Inward’ en ‘War’. Natuurlijk is het geweldig en voelt het feestelijk aan om al die metal coryfeeën voorbij te zien komen maar dit heeft ook een keerzijde. De vele wisselingen halen het tempo enigszins uit de set, al mag dat de pret niet drukken. Echt terug in de tijd gaan we met gitarist Remco de Maaijer en de nummers ‘Blind Obedience’ en ‘Thanatos’ waarna we de vertrouwde gezichten van de laatste jaren weer op het podium krijgen. De nummers ‘The Silent War’, ‘And Jesus Wept’ volgen voordat ‘Global Purification’ ons weer terugbrengt in het heden. Thanatos zorgt voor een feest in Baroeg, Stephan Gebédi en zijn bandleden uit het heden en verleden mogen trots zijn op dat wat zij hier vanavond hebben neergezet.

Een meer dan geslaagde metal avond in het Rotterdamse Baroeg en het statement van Thanatos daags na de avond dekt de lading volledig: “Baroeg! Jullie waren te gek! met meer dan 300 betalende bezoekers was de tent bijna uitverkocht en het was voor ons echt een memorabele avond! Proost!”. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.