Photos by : © '19 E. Straver

Terrorizer, Skeletal Remains, The Produndis - Gebr. de Nobel, Leiden – 25/01/2019

Terrorizer en Skeletal Remains breken vakkundig de Nobel af.

Op vrijdag 25 januari staat er een stevige pot  metal geprogrammeerd in de Gebr. de Nobel in Leiden.  Het Amerikaanse grindcore gezelschap van Terrorizer  komt langs en heeft Skeletal Remains (US) en The Profundis (UK) meegenomen om de avond compleet  te maken.

We beginnen vroeg vandaag want om zeven uur staat The Produndis uit Londen al op het podium. Helaas is het vroege tijdstip  debet aan de nog maar half gevulde kleine zaal van de Nobel, maar daar laten de heren zich niet door uit het veld slaan. The Profundis bestaat al sinds 2005 en is dus absoluut geen nieuwkomer in het genre, maar een echte hoogvlieger is het tot nu toe nog niet gebleken.  Na wat worstelingen met het geluid heeft de geluidsman het na het tweede nummer eindelijk op orde. De band speelt een technische variant van brutal death-metal met veel melodie erin. Er wordt kundig gemusiceerd en er zit veel variatie in de muziek, wat op zich wel origineel is, maar echt overtuigend werd het helaas niet.

Het Californische Skeletal Remains is van een hele andere orde. Old school death-metal spelen deze heren met een moderne saus erover.  Met drie klappers van platen achter hun naam mag er wel wat verwacht worden van deze band, en dat wordt geleverd. Skeletal Remains staat direct als een huis, zowel qua geluid als qua podium prestatie. Wat een onwijze dikke band is dit! Onder leiding van zanger Chris Monroy wordt de inmiddels uitpuilende, en uitverkochte, kleine zaal vakkundig aan bonken geramd. We krijgen nummers te horen van alle drie de albums, maar de hoofdmoot ligt toch wel bij de laatste plaat ‘Devouring Mortality’. De mannen zijn al twee keer eerder in de Nobel geweest en ze lijken elke keer beter te worden. Een super sterk optreden van misschien wel een van de beste old school death-metal bands van dit moment.

En dan de hoofdact van vanavond. Terrorizer onder leiding van niemand minder dan Pete “Commando” Sandoval. Het blast-monster dat  jaren lang de drumkit bezet hield van Morbid Angel, en mede bepalend was voor de unieke sound van die band, als wel van zijn huidige band Terrorizer.  Kan deze legende van weleer het nog, en hoe klinkt Terrorizer anno 2019 met Sam Molia (zang) en Lee Harrison (gitaar) in de gelederen? De vraag wordt eigenlijk binnen één nummer beantwoord met een volmondig ja. Terrorizer doet er na al het geweld van Skeletal Remains gewoon nog een schepje bovenop. Gesteund door een absolute klassieker is het grindcore genre ‘World Downfall’, waarvan gelukkig veel nummers worden gespeeld. De andere drie platen zijn natuurlijk ook goed te pruimen, maar de debuut plaat van dit power trio is ongeëvenaard. Vanaf de eerste tot de laatste song ontstaat er een dikke pit, dit ondanks de bordjes met het verzoek niet te gaan stagediven, dat overigens van de band zelf afkomstig was wordt hier geen gehoor aan gegeven. Stagediven hoort gewoon bij death -metal en zeker bij grindcore.  Het beste wordt uiteraard voor het laatst bewaard, want met de voorspelbare toegift “Dead Shall Rise” en “World Downfall” is er een einde gekomen aan een zeer geslaagde metal-avond. Meer van dit graag! (Remco Kreft)