Photos by : © '19 Mell Haas

Severe Torture, Ingested, Mouflon, Shoot The Messiah - Gigant Apeldoorn – 14/06/2019

Ook Apeldoorn heeft met podium Gigant een cultureel centrum waar af en toe een interessante package op bezoek komt. Zo was er vorige maand Morbidfest (I Am Morbid). Deze vrijdagavond was het de beurt aan Neerlands trots Severe Torture, met support van Ingested, Mouflon en Shoot The Messiah.

Om klokslag half acht mag Shoot The Messiah de avond openen. De Amersfoortse band speelt thrash / death met een hoop melodie. De band heeft een EP 'Here Dead We Lie' en een full-length is onderweg om gereleased te worden. Het viertal heeft er erg veel zin in en je ziet hoe ze vol overgave een  nummer als ‘Morgellon’ spelen. Helaas is dat maar voor een handje vol bezoekers.

Van thrash naar doom/old-school death. Mouflon uit Arnhem heeft de tweede spot. Eerder dit jaar is het goed ontvangen debuut 'Devastations' uit gekomen en vanavond wordt hier het een en ander van live gespeeld. Zo passeren onder andere 'Devastations' en 'On The Frontline' De muziek van dit vijftal is loodzwaar waar vooral live de diepe grunts erg goed uit de verf komen.

En dan Ingested... De vaandeldragers van het slam genre, brute death metal vol blastbeats en breakdowns. De uit “Slamchester” afkomstige band timmert aardig aan de weg en is met enige regelmaat in ons land te zien. Toevallig is er vandaag een nieuwe EP uitgekomen ´Call The Void´ en uiteraard kan een nummer daarvan niet ontbreken. ´Mouth of the Abyss´ wordt goed ontvangen. Een Ingested show is niet afgelopen zonder dat ´Skinned and Fucked´ gespeeld is. Ook zijn er de eerste moshpits en stagedivers. Frontman Jason Evans kan niet vaak benadrukken hoe tof hij het vind. Een energiek optreden van deze Britten.

Hoofdact Severe Torture draait al sinds 1997 mee en heeft  binnen de scene een aardige status opgebouwd. Recent is er een bezettingswisseling geweest. Drummer en oprichter Seth van de Loo heeft de band verlaten en is vervangen door de getalenteerde Damiën Kerpentier (Sepiroth). Vanavond is zijn derde show en wat voor één!  Een gevarieerde set vol oud, nieuw en zelden of lang niet gespeelde nummers doorspekt met de scherpe riffs, blasts, polka's en putgrunts wordt op de aanwezigen afgevuurd. Hoogtepunten zijn onder andere het stokoude 'Baptized In Virginal Liquid en ‘Sawn Off’ en  ‘Feces For Jesus'. Severe Torture laat anno 2019 horen na afwezigheid keihard terug te zijn en niets van bruutheid te hebben ingeleverd. (Nick de Vet)