Photos by : © '19 E. Straver

Sacred Reich, Night Demon - Gebr de Nobel, Leiden – 06/12/2019

En weer heeft het Leidse Gebr. de Nobel het voor elkaar gekregen om een grote metal naam binnen te halen. Waar Sacred Reich het in het verleden hield bij een korte zomervakantie in Europa met wat festivalshows, is de band momenteel non stop op tour. Ter promotie van hun nieuwe studioplaat 'Awakenings', tevens eerste album in 23jaar zijn de heren uit Phoenix- Arizona momenteel op pad en deden vrijdag 6 december dus de Leidse poptempel aan. Als support fungeert de hele tour het uit Californië afkomstige Night Demon, dat met zijn pakkende heavy metal een goede bodem legt op wat komen gaat.

Om klokslag half 8 is het dus de beurt aan Night Demon. In 2011 opgericht en met inmiddels 2 albums op zak brengt het drietal op enthousiaste wijze een les bij hoe je ook al weer heavy metal maakt. De 3 kwartier speeltijd wordt optimaal benut en aan de publieksreactie is meteen duidelijk dat een deel al bekend is met Night Demon. 'Full Speed Ahead’, ‘Ritual’ en het aanstekelijke ‘Screams in the Night' passeren de revue, en als “suprise” wordt voor de Nederlandse metalheads 'Radar Love' van The Golden Earring gebracht en luidkeels meegezongen. Night Demon heeft een geslaagde show neergezet en heeft na eerder in de kleine zaal te hebben gestaan bewezen ook in de grote zaal prima over weg te kunnen.

Dan is het de beurt aan Sacred Reich. Bij dit viertal zijn afgelopen jaren wat veranderingen geweest. Zo is drummer Dave McClain (ex Machine Head) terug op zijn oude stek en is met de 23 jarige Joey Radziwill als gitarist jong bloed aangetrokken naast frontman Phil Rind en 2e gitarist Wiley Arnett, Met deze line-up is het nieuwe studiowerk tot stand is gekomen. Sacred Reich staat altijd garant voor een lekker portie thrash metal en vanavond is dat niet heel anders. Een gevarieerde setlist gevuld met nieuw materiaal waarbij 'Killing Machine' er lekker inhakt wordt afgewisseld met tijdloze klassiekers als 'Love... Hate' en 'The American Way' nummers die nooit vervelen. Zoals altijd is Phil Rind in de praatstoel en laat maar al te graag weten hoe tof hij het vindt om op de bühne te staan. Helaas komt aan alles een eind en zo ook na 5 kwartier aan de Sacred Reich show. Helaas geen ruimte meer voor ‘War Pigs’ (Black Sabbath) maar het onvermijdelijke 'Surf Nicaragua' wordt er uiteraard een toegift van jewelste neergezet en verandert de zaal nog één keer in een moshpit.

Het bordje “SOLD OUT” heeft de entree net niet gehaald, maar volle bak was het zeker en dat is iets wat Sacred Reich verdient! (Nick de Vet)