Photos by : © '19 Kick Verhaegen

Possessed, Nordjevel – Baroeg, Rotterdam - 07/06/2019

Op deze vrijdagavond in juni staat er één van de old school cult death metal bands in Baroeg. Toen er nog niet van 1000 subgenres gesproken werd, maar er gewoon alleen nog thrash metal en heavy metal was. Mooi was die tijd. Uw recensent was krap een jaar oud. Hij voelde zich dan ook nogal jeugdig deze avond, al lag dat niet aan hemzelf.

Aan supportband Nordjevel de eer om de avond af te mogen trappen. Zwaar in de corpsepaint en behangen met spikebanden brengen ze een pot black metal waarbij het tempo vaak hoog ligt. De eerste paar nummers kon mij dit nog wel boeien, maar de aandacht verslapt toch snel omdat het (veel) meer van hetzelfde is. Echt slecht is het allemaal niet, maar het past niet bij de band van de avond.

Dat een ieder komt voor Possessed, dat is aan alles duidelijk. Ik spot ineens weer matjes, leren jackies en een boel grijze haren. Het doet met wel goed om te zien dat metal niet iets is voor de jonge garde, maar dat er op vrijdag nog genoeg oude lullen op zo`n feestje af komen. Het staat dan ook goed vol als Jeff Beccera het podium op gehesen wordt, gewoon via de zaal. Dat hij ook het enige over gebleven lid is lijkt niemand wat te interesseren, want uiteindelijk is het maniakale geschreeuw van Jeff hetgeen wat Possessed Possessed maakt. Er wordt afgetrapt met ‘No Room in Hell’ van de nieuwe plaat ‘Revelations of Oblivion’. Vanaf de eerste noten eet het publiek uit de hand, er wordt strak gemusiceerd en er passeren genoeg oude krakers de revue. Van zowel ‘Seven Churches’, als ‘Beyond the Gates’ en ‘The Eyes of Horror’ horen we meerdere nummers. De begeleidingsband klinkt strak, geeft een goede show weg en klinkt ook prima in de authentieke riffs van ‘The Exorcist’ en bijvoorbeeld ‘Tribulation’. Jeff lijkt het prima naar zijn zin te hebben en zweept het publiek op om er een mooi feestje van te maken. Gesteund door prima licht en geluid resulteert dit in een lekker avondje ouderwets rossen in Baroeg. Was het nog maar 1986 en waren alle shows zo. (Koos van Marle)