Photos by : © '19 Kick Verhaegen

Obscura, Fallujah, Allegaeon, First Fragment – Patronaat, Haarlem – 04/02/2019

Patronaat getrakteerd op een avond vol technische hoogstandjes.

Obscura is een graag geziene gast in Haarlem. Al voor de derde keer in 2 jaar tijd staan de Duitse meesters van de tech death op de bühne van het Patronaat. Ook vanavond is het weer zo ver en in het kader van de Diluvium Europa 2019 tour is er weer een ijzersterke package samengesteld met Fallujah, Allegaeon en First Fragment.

Om klokslag half 8 mag het uit Montreal afkomstige First Fragment de grote zaal opwarmen met een portie uber technische death metal vol onnavolgbare solo´s en blast beats. Na een instrumentaal intro wordt er in snel tempo door de set geraasd en komen onder andere ‘Le Sermentde Tsion’, ‘Gula’ en ‘Paradoxal Subjugation’ voorbij. Waar het op album heel episch klinkt, zit vanavond het geluid helaas niet mee, iets waar vooral de drums last van hebben. Buiten deze issue zet de band gewoon een sterk optreden neer.

Tweede band van de package is het in 2008 opgerichte, uit Colorado USA afkomstige Allegaeon. Met een beter geluid en groot enthousiasme brengt de band een indrukwekkende set extreme death metal, en wordt er een selectie gebracht uit het gehele repertoire inclusief een gloednieuw nummer. Zo kan het publiek genieten van onder andere ‘All Hail Science’, het mechanisch klinkende ‘Gray Matter Mechanics/ Apassionata Ex Machinea’, het nog niet eerder vertolkte ‘Gravimetric time Dilation’ en wordt afgesloten met ‘Behold (God I Am)’.

Derde band van de avond is Fallujah, afkomstig uit San Fransisco en opgericht in 2007. In de line up zijn afgelopen tijd wat veranderingen geweest. Zo is er een nieuwe vocalist in de vorm van Antonio Palermo, en is tijdens de huidige tour Danny Tunker (ex God Dethroned, Aborted) aangesteld als ritmegitarist. De death metal vol sfeervolle solo's en synth effecten gaat er in als zoete koek. Een belangrijke rol is weggelegd voor drummer Andrew Baird. Zijn krachtige, luide en energieke drumspel zorgen voor een sterke fundering en vooral het album ‘Dreamless’ komt ruim aan bod. Zo brengt de band op zeer overtuigende wijze ‘Adrenaline’, ‘The Void Alone’, ‘Abadon’ en ‘Amber Gaze’. Ook een “oudje” wordt uit de kast gehaald. ‘Sapphire’ van 'The Flesh Prevails' wordt ook nog vertolkt. Op 15 maart verschijnt er een nieuwe studio album (‘Undying Light’) via Nuclear Blast en vanavond wordt hier ‘Ultraviolet’ alvast ten hore gebracht. Een groot applaus was er na afloop van de show. Waar vooraf vraagtekens waren over hoe de nieuwe vocalist zou klinken op ouder werk, deed hij dat op positieve wijze.

Rond de klok van 10 is het publiek meer dan genoeg opgewarmd voor hoofdact Obscura. Met een podium in stijl met enorme banners en backdrop van laatste wapenfeit ‘Dilvium’, verhoogde drumtroon voor Sebastian Lanser en de nodige rookkanonnen betreedt het viertal onder leiding van Steffen Kummerer de bühne. De band wordt meteen enthousiast onthaald en start sterk met ‘Emergent Evolution’. Het geluid is hard maar helder en het muzikale vakmanschap van de heren is adembenemend. Ook hier wordt een flinke greep uit de discografie gedaan en worden in niet willekeurige volgorde tracks van ‘Diluvium: 'Mortification of the Vulgur Sun’, ‘An Epilogue to Infinity’ en ‘Diluvium’ ten gehore gebracht. Een onnodige fretless bassolo van Linus Klausenitzer ‘A last Farewell’ wordt hiermee snel vergeten. Voor het eerst in jaren wordt ‘Omnivium’ eens niet overgeslagen. ‘Septuagint’ wordt vol overtuiging gebracht, en vooral in het soleer werk is duidelijk dat Rafael Trujillo een goede vervanger is van voorganger Christian Muenzer. Hij brengt de virtuele solo's vlekkeloos. Niet te vermijden in een Obscura set zijn ‘Cosmogenesis’ krakers ‘Incarnated’ en afsluiter ‘The Anticosmic Overload’. Het dynamische en gecontroleerde drumspel van Lanser mag ook zeker niet onbenoemd blijven. Zijn fills in ‘Akroasis’, ‘Ode to the sun’ en ‘An Epilogue to Infinity’ zijn indrukwekkend. Na ongeveer 70 minuten Obscura is de avond ten einde. Een sterke package met voor ieder wat wils en met een terechte headliner in Obscura. (Nick de Vet)