Photos by : © '19 Eus Straver

Necros Christos, Ascension, Venenum - Gebr. de Nobel, Leiden – 03/02/2019

Op zondag 3 februari staat er een middag programma geprogrammeerd in de Leidse Gebr. de Nobel. Om half 2 ’s middags opende de deuren van het Leidse poppodium met als doel om 2 uur af te trappen met Venenum gevolgd door Ascension en afsluiter Necros Christos. Dat het allemaal anders liep dan gepland kon niemand voorzien en was vervelend, maar gezellig was het wel.

Half 2, de deuren van de Gebr. de Nobel gaan open en wat valt is dat er al een flinke rij metalheads staan te wachten. Leiden geen metal scene? Zelfs op dit onchristelijk uur zal de kleine zaal weer ram vol staan en belooft het een mooie middag te worden. De deuren van de kleine zaal blijven echter gesloten en het publiek verzamelt zich in de Foyer en doet zich te goed aan een vers getapt Kornuitje, maakt gezellig een praatje en wacht geduldig zonder een wanklank. De bands hebben pech met de nightliner en moeten op vervangend vervoer wachten.

Kwart over 3 is het dan eindelijk zover, niet Venenum maar de Duitse black metal band Ascension trapt af en doet dit niet onverdienstelijk. De band, ontstaan in 2007, bracht vorig jaar het derde album ‘Under Ether’  en dat op zich is een goede reden om er op uit te gaan in Europa. De band opent met maar liefst twee intro’s, alsof we nog niet lang genoeg gewacht hebben, voordat het geweld losbarst met ‘Ever Staring Eyes’ van het laatste album. Echt overtuigen doet Ascension niet bij iedereen, verschillende bezoekers verlaten de zaal na een aantal nummers en houden het voor gezien. Op zich zijn de nummers als ‘Fire and Faith’ en ‘Dreaming in Death’ niet onaardig maar het zijn de solo’s die afbreuk doen aan de nummers.

De Duitse death metal band Venenum is ontstaan in 2008. In 2011 verscheen de gelijknamige EP waarna het tot 2017 duurde totdat het debuut album ‘Trance of Death’ verscheen. Veneus trapt af met het nummer ‘Merging Nebular Drapes’ en weet het publiek in de zaal direct te boeien. Lekkere tempowisselingen, technisch goed verzorgd gitaarspel en brute en donkere vocalen van bassist Steve Disgust. Die vocalen willen bij Venenum nog wel eens ontbreken en dat is opvallend. De lange instrumentale stukken zijn boeiend en overtuigend. Het drieluik, ‘Trance Of Death Part I-III’, dat als afsluiter dient brengt je in een trance en zorgt op een of andere manier voor dat je de vocalen niet mist. Venenum brengt een sterk optreden en is een verrassend leuke band.

Het Berlijnse Necros Christos timmert al sinds 2001 aan de weg en bracht releases in de jaren. De band bracht drie volledige albums waarvan het laatste, ‘Domedon Doxomedon’, in 2018 verscheen. Opvallend is dat ook deze band een meester is in het brengen van instrumentale nummers, wanneer de vocalen van Mors Dalos Ra daar zijn brengt het wel wat extra’s. De brute mix van black en death metal doet het goed in Leiden en de zaal staat afgeladen vol op deze zondag middag. Met nummers als het trage ‘I Am Christ’ zet de band een duister en occult sfeertje neer, het matige licht doet de rest. The Evil Reverend N., (what’s in a name) brengt zijn solo’s vakkundig net zoals de rest van de band voorzichtig overtuigt. Een mooie middag extreme metal met een grote publieke opkomst. Ondanks het verlate tijdstip kunnen we in de Gebr. de Nobel terugkijken op een mooi resultaat. (Erik van Dijk)