Photos by : © '19 Mell Haas

Misþyrming, Vortex of End, Darvaza - Gebr. de Nobel, Leiden – 19/09/2019

Doomsday Celebration weet keer op keer te verassen met extreme metal shows in verschillende gelegenheden. Op donderdag 19 september is de plaats van handeling de Gebr. de Nobel en op het programma staan een drietal bands uit het black metal genre. Met Vortex Of End, Darvaza en het IJslandse Misþyrming staat er een aantrekkelijk programma.

Het Franse Vortex of End is de band die het spits mag afbijten. Deze black metal band is ontstaan in 2005 en bracht tot op heden drie volledige albums uit, het laatste album ‘Ardens Fvror’ verscheen in mei dit jaar. De kleine zaal in Gebr. de Nobel is lekker gevuld wanneer Vortex of End de show aanvangt. De vier heren bestijgen het podium met ontblote bovenlichamen bedekt met bloed en maken indruk. Muzikaal klinkt de band verfrissend, de heren brengen een mix van old school met ingrediënten van de new wave black metal. De brute vocalen worden afgewisseld met clean vocals die soms het randje opzoeken. Opvallend is dat de gitaristen Nagarth en Preizher om en om fungeren als frontman en de vocalen voor hun rekening nemen. Gitarist Preizher doet nog even een uitstapje in het publiek met een blik bloed en zorgt ervoor dat een deel van het publiek en vooral de vloer van de zaal onder het bloed zit. Vortex of End brengt een verassend sterk optreden dat van begin tot eind weet te boeien.

Darvaza is een band bestaande uit de Italiaanse multi-instrumentalist Gionata “Omega” Potenti (o.a. Blut aus Nord) en de Noorse zanger Wraath (o.a. Behexen, ex-One Tail, One Head). Het tweetal bracht een drietal EP’s uit waarvan de laatste, ‘Darkness in Turmoil’, in 2018 verscheen. Live maakt de band gebruik van een drietal vaste sessie muzikanten op bas, gitaar en drums zodat er vanavond in Leiden een vijftal op het podium staat. Satanisme is hier de traditionele boodschap en alle heren zijn even traditioneel geschminkt in corpse paint. Muzikaal krijgen we hier te maken met black metal van de oude school, lange nummers als ‘A Hanging Sword’ en ‘Derelict of Passion’ van de eerste EP ‘The Downward Descent’ klinken sterk en worden gebracht met een goed geluid. Darvaza brengt nummers van alle drie de EP’s en klinkt solide, maar opeens klinkt daar ‘The Silver Chalice’, een geweldige en meeslepende track die er ineens bovenuit schiet met meer new wave invloeden en sterk gitaarwerk. Darvaza zet hoe dan ook een vermakelijke show weg in de Gebr. de Nobel.

Met Misþyrming krijgen we te maken met black metal uit IJsland. De band is ontstaan in 2013 en bracht de eerste langspeler ‘Söngvar elds og óreiðu’ twee jaar later. In mei dit jaar verscheen met ‘Algleymi’ de opvolger en vanavond mogen de heren uit Reykjavik de tot zo ver lekkere avond in Leiden afsluiten. De opening is met twee nieuwe nummers, ‘Orgia’ en ‘Með svipur á lofti’, en Misþyrming weet daarmee direct de aandacht te pakken. Met meeslepende ritmes, sterk gitaarwerk waarmee de kracht van de herhaling de nummers sterk en herkenbaar maakt. Misþyrming brengt het typische IJslandse geluid, het zal door de donkere dagen komen, maar wat een geweldige mistroostige en zwartgallige muziek komt er de laatste jaren van dit eiland. Ook de nummers van de debuutplaat ‘Söngur heiftar’ en ‘Ég byggði dyr í eyðimörkinni’ doen het goed, het publiek kijkt ademloos en bijna gehypnotiseerd toe hoe Misþyrming haar donkere boodschap brengt. Misþyrming  is de perfecte afsluiter van een mooie avond black metal in het Leidse Gebr. de Nobel. (Erik van Dijk)