Photos by : © '19 E. Straver

Mayhem, Gaahls Wyrd en GosT - Gebr. de Nobel, Leiden – 01/11/2019

Vrijdag 1 november is het black metal dat de (kerk) klok slaat. Met cultband Mayhem, Gaahls Wyrd en GosT staat er een programma waar we in Leiden best trots op mogen zijn. Ruim voor aanvang staat er een rij voor de Gebr. de Nobel die niet past in de Marktsteeg maar ruim door loopt tot om de hoek aan de Oude Singel. Een uitverkocht black metal spektakel

Wanneer de deuren zich openen kan het publiek de zaal in. Om de doorstroom te versnellen opent de organisatie ook de deuren van de kleine zaal en zo kan iedereen de eerste show van GosT aanschouwen. GosT is een darksynth producer uit de Verenigde Staten en heeft inmiddels vijf albums voortgebracht waarvan ‘Possessor’ (maart 2018) het laatste is. Een opmerkelijke opener voor een black metal avond. Oprichter Baalberith brengt een elektronische mix van jaren ’80 pop / new wave met smerige black metal vocalen. Baalberith is als een boze man in een discotheek en slechts een klein deel van het publiek weet raad met de muziek. Een brullende vocalist die de keyboards bedient en zich verder laat begeleiden door een bassist, om het plaatje compleet te maken. Toch maar een biertje halen in de foyer.

Gaahls Wyrd is de band rond de voormalige frontman van o.a. God Seed en Gorgoroth Kristian Eivind Espedal, beter bekend als Gaahl. Gaahls Wyrd is ontstaan in 2015 na het einde van God Seed en na een live album met covers verscheen dit jaar het opmerkelijk sterke debuut album ‘GastiR - Ghosts Invited’. De band opent bruut met het titelnummer van dit debuut en weet direct indruk te maken het publiek in de grote zaal die volledig gevuld is. Met ‘Sign of an Open Eye’ wordt teruggegrepen naar het tijdperk Gorgoroth en ook dat valt goed in Leiden. De band oogt energiek daar waar frontman Gaahl zich rustig als een baas voortbeweegt over het podium en tijd neemt om mensen in het publiek de hand te schudden. ‘Carving the Voices’, ‘From the Spear’ en ‘Ek Erilar’ zijn nummers van het debuutalbum en brengen een heerlijke sfeer gedragen door de donkere vocalen van de frontman. Trelldom cover ‘Høyt opp i dypet’ wordt met gejuich ontvangen en brengt weer de brute vocalen. Meer eigen werk en Gorgoroth nummers als ‘Prosperity and Beauty’ sluiten de set af. Gaahls Wyrd brengt een heerlijke show in Leiden.

Het lugubere verhaal rond de oorsprong van Mayhem a.k.a. The True Mayhem weet nog steeds mensen naar een zaal te trekken. De brandende kerken in Noorwegen, de zelfmoord van vocalist Dead en het verhaal dat Euronymous zijn hersenen kookte en opat, de moord op Euronymous door Varg Vikernes zijn verhalen die de band tot een cultband maakte. De afgelopen jaren deed Mayhem shows in het teken van de debuutplaat ‘De Mysteriis Dom Sathanas’, deze tour staat in het teken van de release van het nieuwe album ‘Daemon’ dat op 25 oktober verscheen. De set opent met een nummer van de nieuwe plaat ‘Falsified and Hated’ waarna het toch wat aparte nummer ‘To Daimonion’ volgt. De zaal puilt uit, de temperatuur loopt op en onder aanvoering van vocalist Attila Csihar en houthakker Hellhammer ramt Mayhem er op los. Nieuwe nummers als ‘Bad Blood’ en ‘Malum’ worden afgewisseld met oude krakers. ‘Freezing Moon’, ‘Pagan Fears’, ‘Life Eternal’ en ‘De Mysteriis Dom Sathanas’ eren het debuut album en zo brengt Mayhem een sterke en gevarieerde show. AL met al een heerlijke avond in een uitverkochte Gebr. de Nobel! (Erik van Dijk)