Photos by : © '19 E. Straver

Kaiser, Abe Diddy & The Krautboys, Whooom - Gebr. de Nobel, Leiden – 12/09/2019

Op donderdag 12 september is het Leidse Gebr. de Nobel “the place to be” voor de liefhebbers van stoner.  Met optredens van het Finse Kaiser, het Alkmaarse Abe Diddy & The Krautboys en het Rotterdamse Whooom staat er een drietal bands met stoner als hoofdmaal.

Abe Diddy & The Krautboys is de eerste band die de kunsten mag vertonen in de kleine zaal van de Gebr. de Nobel. De Alkmaarse band bracht het debuut album 'Save Us' uit 2005 en de opvolger 'Follow' verscheen in 2012. Abe Diddy weet stoner / doom te voorzien met invloeden van blues en het is met name zanger /gitarist Nelis Hoogers die hierin leidend is. Met geweldige solo’s weet Niels de muziek van glans te voorzien. De ritmesectie van het trio muzikanten speelt duidelijk in dienst van de gitarist die min of meer de vrije hand krijgt. Abe Diddy & The Krautboys brengen een vermakelijk show naar Leiden, met name het sluitstuk van het optreden is sterk en overtuigend.

Het Rotterdamse Whooom brengt een portie psychedelische stoner doom naar het Leidse. De band bracht tot op heden vier albums uit waarvan het laatste, ‘Bardo’, in 2018 verscheen. Het drietal op het podium brengt instrumentale muziek met lange tracks die als een stoomtrein aan je voorbij gaan. Onder leiding van drummer Tom Van Garderen wordt je meegesleept op een psychedelisch reisje waarbij niemand weet wanneer en waar dit eindigt. Gitarist Ross MacLean heeft nagenoeg alleen oog voor de drummer en lijkt in opperste concentratie, waar bassist Bart Van Garderen op gaat in de muziek en duidelijk geniet. Ook het publiek in Leiden weet de muziek te waarderen, de hoofden worden flink mee geschud op de maat van de loodzware riffs. Whooom maakt indruk in Leiden.

Het Finse Kaiser doet voor het eerst Nederland aan. De band is ontstaan in 2013 en na een EP in 2014 verscheen vorig jaar de debuut plaat '1st Sound’. Het trio uit Helsinki is van een compleet andere orde dan beide voorgaande bands. De muziek is in de eerste plaats toegankelijker, met sterke en bijna vrolijke ritmes en weet daarnaast het publiek te vinden. Zanger / gitarist Otu laat zich als eerste frontman op het podium horen en ook de rest van de band, bestaande uit drummer RiQ en bassist Pex, zijn niet vies van interactie met het publiek. Het Leidse publiek weet de band te waarderen en er ontstaat een gezellige sfeer met headbangende liefhebbers. Kaiser liet al van zich horen in Scandinavië en Oost Europa, deden dit jaar een kleine tour in de Verenigde Staten en komen nu het Europese vasteland veroveren. Dat de band op deze tour aan stoner zieltjes gaat winnen staat vast, de populaire sound van de mannen doet het goed en de band heeft duidelijk een mooie toekomst. (Erik van Dijk)