Photos by : © '19 Mell Haas

Ingested, Within Destruction, Sign Of The Swarm, Distant, Warborn Waste – Musicon, Den Haag – 17/11/2019

Brutal death metal en slam zijn populairder dan ooit. Waar een band als Devourment in de jaren negentig de fundering heeft gelegd, is er met bijvoorbeeld Ingested een nieuwe lichting gekomen. Laatstgenoemde viert de 10e verjaardag van hun baanbrekende  'Surpassing the boundaries of human suffering' album met een heuse wereldtournee. Onder de naam 'Decade of human suffering' streek deze tour op zondag 17 november neer in de Musicon in Den Haag met een flink aantal suppport bands.

Warborn Waste uit Den Haag heeft pas bekend gemaakt het na 5 jaar voor gezien te houden en vanavond is de laatste gig op de plek waar het ook allemaal begon. Deze moderne death metal band bracht in 2017 'The Prophets of Dishonour' uit en zo vuurt het vijftal onder leiding van drummer Max Hendriks hiervan met veel enthousiasme onder andere 'Scavengers' en 'Abysman Extent' af op de vollopende zaal. Op wat schoonheidsfoutjes na een goed ontvangen show en een goede opwarmer van het verdere muzikale geweld.

Distant uit Rotterdam doet niet aan stilzitten. Na eerder een tour met Extermination Dismemberment, zijn de heren nu de gehele tour support voor Ingested. Opgericht in 2014 en sinds afgelopen zomer de full length 'Tyrannotophia op zak. De slamming deathcore vol breakdowns klinkt hard en intens met een helder geluid. Nummers als 'Zeroten’, ‘Hollow Eyes’  en ‘Heirs Of Torment' zorgen voor de nodige beweging, waarbij de pits er soms heftig aan toe gaan.

Voor Sign Of The Swarm uit Pittsburgh, Pennsylvania is deze tour een primeur: de eerste shows op Europees grondgebied. En vanavond is er genoeg animo voor deze deathcore giganten. Sinds de oprichting in 2014 zijn er al 3 platen verschenen, waarvan de laatste, 'Vital Deprivation' vorige maand verscheen. De bizarre vocalen van David Simonich (putgrunts, screams), blastbeats en vooral atmosfeer zijn de kenmerken, en het gezelschap raast zo door de set, evenals het publiek door de zaal. Een indrukwekkende set en een warm welkom op Nederlands grondgebied.

Within Destruction heeft de eer om als laatste van de support acts te spelen. Deze Slovenen verspreiden hun deathcore sinds 2010. Na een periode lokale shows gedaan te hebben werd de band internationaal ontdekt. Zo ook op deze EU tour. De deathcore wordt professioneel en strak neergezet, waarbij vooral de ultrasnelle blastbeats van Luka Vezzosi uitblinken. Vanaf het openende 'Self Hatred' tot en met afsluiter 'Deathwish', (met vocale bijdrage van de Sign Of The Swarm frontman) is het een beukend feestje.

Ingested uit SLAMchester (Manchester V.K.) heeft sinds de oprichting in 2006 een flinke status opgebouwd. Al sinds de oprichting zijn zij in originele bezetting en zijn zij constant op tournee. In 2009 brachten zij hun debuut 'Surpassing the boundaries of human suffering' uit en deze verwierf hun meteen de nodige naamsbekendheid. Ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan hiervan brengt het viertal, deze plaat in zijn geheel live, inclusief bijbehorende backdrop en banners. Bassist Brad Fuller ontbreekt helaas gedurende de tour. Frontman Jay Evans steelt met zijn brute strot de show en getuige de response uit de zaal is Ingested een terechte headliner. Kritiek is bijna niet mogelijk, hoewel de trigger van drummer Lyn Jeffs iets minder prominent in de mix had gekund en er best meer speeltijd in had kunnen zitten dan alleen de album viering. Een album integraal spelen is marketingtechnisch gezien een slimme zet. Zeker ook voor Ingested. Met een sterk scala aan support bands is dit met alleen maar goed gevulde zalen mogelijk hun meest succesvolle tour ooit. Ook Musicon is met ruim 140 betalende bezoekers erg goed bezocht. De bands gaven alles op alles en stilstaan in de zaal was bijna onmogelijk. Compleet gestoorde moshers, crowdsurfers en zelfs een 'Wall of Death'. (Nick de Vet)