Photos by : © '19 E. Straver

Gruesome, Nervo Chaos, Melting Eyes – Musicon, Den Haag – 16/07/2019

Meer metal op Haagse grond lukt op het moment aardig. Naast het jaarlijkse The Hague Metalfest is steeds vaker Musicon het toneel voor een avondje metal met steeds meer klinkende namen. Na een paar dagen eerder Exhorder is het deze zomerse dinsdagavond de beurt aan het Floridaanse kwartet Gruesome. De avond wordt geopend door de lokale old school deathmetallers Melting Eyes en het Braziliaanse Nervo Chaos.

Omstreeks 19.45 betreden de heren van Melting Eyes het podium. De Haagse band is in 2017 opgericht door gitarist Ben Ubert en drummer Marc van der Meer. Frontman Pier Segaar heeft een goede strot en tracks als 'Time to Die en 'Rise from below' liggen naast wat schoonheidsfoutjes erg lekker in het gehoor. Het enthousiasme spat er vanaf en de band is dankbaar om voor Gruesome te mogen openen!

Tweede band is het uit Sao Paulo afkomstige NervoChaos. Deze Brazilianen draaien al sinds 1996 mee en hebben binnen de extreme metal een cultstatus. De death metal die gebracht wordt is vooral eentonig, hard en chaotisch. Dat is vanavond niet veel anders. De drie kwartier speeltijd wordt optimaal besteed en zo worden onder andere 'For Passion Not Fashion', ‘Total Satan’ en ‘Of Evil and Men’ gespeeld.

Headliner Gruesome is opgericht in 2012 door drummer Gus Rios (ex-Malevolent Creation) en zanger/gitarist Matt Harvey (Exhumed) en het idee was om death metal te maken geďnspireerd door Chuck Schuldiners' Death. Het tweetal wordt gecompleteerd door bassiste Robin Mazen en gitarist Daniel Gonzalez (Possessed). Met twee albums en een EP ligt productiviteit best hoog. Vorig jaar is 'Twisted Prayers' uitgekomen en de band is hiervoor bezig aan een tweede Europese tour. Na een intro is het tijd voor 'Inhumane'. Helaas kampt Harvey hier al met technische geluid issues, maar dat mag de pret niet drukken. Het is genieten geblazen met 'Forces Of death’, ‘Trapped in Hell’, ‘Dimensions Of Horror’ en ‘Gruesome'. Ook wordt er met 'Crusade of Brutality' een niet eerder vertolkt nummer gespeeld. Origineel is het allemaal niet, 'Scream Bloody Gore en Leprosy' spatten er vanaf, maar de composities kloppen. Zelfs de solo's en de sound en er wordt retestrak gemusiceerd. Afgesloten wordt met ‘Death's 'Born Dead'. Een luid applaus volgde na deze toegift.Met 140 bezoekers was Musicon goed gevuld. Enthousiast publiek met een flinke pit ontbrak zeker niet. Gruesome laat zien een waardige “Tribute to Death” te zijn. (Nick de Vet)