Photos by : © '19 Kick Verhaegen

Devin Townsend - Grote Kerk, Haarlem – 11/04/2019

Afgelopen donderdagavond stond er rond zeven uur een lange rij van vooral zwart geklede, bebaarde langharige mannen, gemengd met enige dames voor de Grote Kerk te Haarlem. Zij kwamen duidelijk niet voor de mis. Of toch wel? Deze schitterende locatie was het decor van een volledig akoestisch optreden van Devin Townsend, toch wel een van de kardinalen binnen de extreme muziek. Het in blauw en paars uitgelichte orgel lijkt een sfeervolle achtergrond voor een intiem avondje muziek. En intiem werd het, al is het maar omdat iedereen vanwege de kou lekker knus bij elkaar zit. Zonder een noot gespeeld te hebben is het al duidelijk dat Devin zijn lolbroek aan heeft, aangezien er meteen gegrapt wordt over de graven waar wij allen op zitten en de knuffelbeesten die hij bij zich heeft op het podium. Dit geeft meteen ook wel het kathartische karakter aan van deze set shows die Devin speelt in het kader van zijn nieuwe album ‘Empath’. Hij schreef dit om weer dichter bij zichzelf te komen en zo mentaal gezond te blijven. Hij heeft deze shows echt nodig om zich weer klaar te maken voor de tour met band aankomend najaar.

Na een minuutje stemmen neemt Devin ons in de eerste set van de avond mee in een akoestische bloemlezing van de afgelopen 25 jaar muziek. Met ‘Heart Baby’, ‘Let it Roll’, ‘Ih-Ah!’ en ‘Coast’ komt er een breed scala aan Devin Townsend Project voorbij. De galmende akoestiek laat nog maar eens horen wat een groot en zuiver bereik de beste man heeft. Er komt zelfs een verbouwde Strapping Young Lad song voorbij, ‘Love?’, die dus ook akoestisch blijkt te werken. En met ‘Solar Winds’ en ‘Hyperdive’ hoor ik gelukkig ook nog wat persoonlijke Ziltoid favorieten. Met ‘Divine’ van Epicloud komen we dan na een uur muziek aan de pauze. We mogen nog niks gaan drinken tot er wat vragen uit het publiek beantwoord worden en voorbijgangers die flesjes laten vallen belachelijk gemaakt worden.

In de tweede "set" draait het meer om de vragen die je van tevoren kon afgeven, waar Devin toch wel een aardig beeld van zichzelf en zijn muzikale, maar ook mentale motivatie laat zien. Van grappenmakerij als zijn favoriete jaren 80 song, of hij van strandvakanties houdt en wat je zou moeten leren spelen op een 7 snarige gitaar aan toe. Tot aan of hij deze plaat echt nodig zou hebben of dat hij anders gek zou worden. Devin Townsend geeft een af en toe aandoenlijke, maar toch serieuze inkijk in zijn hoofd en ziel. Respect! Gelukkig is er in de ondertussen steenkoude Bavo kathedraal nog wat ruimte voor muziek en er wordt afgesloten met 2 geïmproviseerde nummers. Deze zaten immers ook in de vraagbaak! Dus ‘Why’ (niet zo succesvol) en ‘Nobody`s here’ (knap staaltje) krijgen een impromptu behandeling. Met ‘Life’ van Ocean Machine komt er dan na 2,5 uur een einde aan een avondje Devin solo. Alleen de beste man, een gitaar en ietwat teveel geouwehoer hebben we gekregen. Naar tevredenheid en met weer een stukje meer respect voor deze geniale gek keren we tevreden huiswaarts van deze mis. (Koos van Marle)