Photos by : © '19 Marc van Peski

Big Ass Metal Fest #28 - Db’s, Utrecht – 23/08/2019

Op vrijdag 23 augustus staat de Utrechtse Db’s in het teken van de verjaardag van Sid. Op de alweer 28ste editie van Big Ass Metal Fest is er behalve een feestje ter ere van de organisator een aantrekkelijk programma samengesteld. Met death metal band Dauthuz, de Vlaamse thrash metal band Poseydon en de Nederlandse speed / thrash metal band Mandator. redenen genoeg om af te reizen naar Utrecht.

Het weer is goed en het terras voor Db’s is goed gevuld met metal liefhebbers die genieten van zon en van de vele speciaal bieren die Db’s te bieden heeft. Rond de klok van acht is het Sid die aankondigt dat het Zaanse Dauthuz aftrapt, waarna de “birthday boy” zich snelt naar de zaal om de band te voorzien van licht. Het leven van een festival organisator gaat niet over rozen, het is zelfs op je verjaardag aanpoten om de zaken in goede banen te leiden. Dauthuz start en zanger Mano dankt het publiek dat zij de death metal hebben verkozen boven de zon. De band speelt een strakke set, het geluid staat goed en nummers als ‘Destined for Death’ en ‘Warmaster’ van het laatste album gaan er goed in. ook het “oudje” ‘Near Death’ en het nieuwe nummer ‘Cold’ (beer), aldus de kleurrijke Mano, kan de goedkeuring van het publiek in Db’s krijgen, zoals eigenlijk de gehele set van Dauthuz die voor een goede start van de avond zorgt.

Het Oost Vlaamse Poseydon is aan een tweede run bezig. De band, oorspronkelijk ontstaan in 1992, is na een onderbreking sinds 2006 weer actief. Waar in de beginjaren de demo fase niet werd ontstegen, bracht de band in haar tweede leven eerst de EP ‘Cold World’ (2011) en in 2016 de debuutplaat ‘Masterpiece’. Een rommelige start, de band start het publiek stroomt binnen, maar het eerste nummer blijkt te behoren tot de soundcheck. Na het intro gaat het dan echt los en start de band energiek. Met name bassist Jeroen Bonne en gitarist Leander Karageorgos hebben de geest en willen er een show van maken. Het publiek reageert wat mat, de pogingen van zanger Christoph Lamsens het publiek te betrekken bij het optreden slaagt slechts gedeeltelijk. In de tweede helft van de set komt er dan toch eindelijk wat beweging bij het Utrechtse publiek, dankzij nummers die wel inslaan, en ontstaat er een beter metal sfeertje en zo weet ook Poseydon een goede indruk achter te laten in Utrecht.

Hoofdprogramma van de avond wordt verzorgt door het Nederlandse Mandator. De band rond de oerleden Marcel Verdurmen en Walter Tjwa is sinds 2016 weer actief en waar je soms denkt bij een herstart “Moet dat nou?”, is daar bij Mandator zeker geen sprake van. Met een vernieuwde line-up is de band weer lekker bezig en deze avond in Db’s vormt hierop geen uitzondering. De zaal staat lekker vol en het publiek heeft er duidelijk zin, getuige de activiteit voor het podium waar de één een dansje waagt, zorgt de andere voor een vriendelijke pit. Het aantrekken van zanger Joey van Kempen is een goede zet, deze relatief jonge vent heeft een goede strot en weet de krakers van de albums ‘Initial Velocity’ en ‘Perfect Progeny’ goed te brengen en toont zich daarnaast als goede frontman. Het gitaarwerk is goed verzorgt door de vijftigers Marcel Verdurmen en Walter Tjwa (voorheen drummer) en ook bassist Sjouke Bakker en drummer Maik Snippe tonen zich als aanwinst in de vernieuwde line-up. Mandator is de perfecte afsluiter van een mooie avond in Db’s en brengt een stukje nostalgische thrash metal opnieuw tot leven.

Big Ass Metal Fest #28 was een geslaagde avond met leuke bands en was bovendien ook nog eens goed bezocht. 21 september staat Big Ass Metal Fest #29 gepland en met bands als Acârash, Defacement, Mystagogue, Wrang en Warshipper staan weer aantrekkelijke namen. Daarnaast nemen de heren van Happy Face de tap deze dag over en kan je dus genieten van een bijzonder speciaal biertje.  (Erik van Dijk)