Photos by : © '19 Mell Haas

Antichrist, Nuclear Devastation, Destructo – Studio De Veste, Leiden - 10/06/2019

Op 10 juni, 2e Pinksterdag, heeft Doomsday Celebration weer een avondje metal geprogrammeerd in Leiden met drie bands op het programma. De Amsterdamse black / thrash metal band Destructo, het eveneens uit de vaderlandse hoofdstad afkomstige Nuclear Devastation en de Zweedse thrash metal band Antichrist brengen hun Satanische boodschap op deze Christelijke dag. Plaats van handeling is Studio De Veste.

De Amsterdamse black / thrash metal band Destructo is actief sinds 2018 en heeft nauwe banden met Nuclear Devastation. Zowel zanger / bassist J.J. Soulcrusher als zanger / gitarist G.G. Motörphallus vinden we terug in de line-up van deze band. In januari dit jaar verscheen de eerste Destructor demo die verscheen als cassette met een oplage van 100 stuks. In een dik pak rook en rood statisch licht trapt de band af in een redelijk gevuld cafe. Wat opvalt zijn de sterke duo vocalen en het enthousiasme dat de band op het podium uitstraalt. Met relatief eenvoudige nummers weet de band een aardig sfeertje neer te zetten. Met eigen nummers als ‘Motörcharged Mayhem’ en de Sabbat cover’Darkness & Evil’ zorgt Destructor een voor leuke start van de avond.

Nuclear Devastation timmert al wat langer aan de weg en is ontstaan in 2010. Behalve een tweetal splits bracht de band een EP uit en verscheen in 2016 het debuutalbum ‘Inferno’. Hoewel de band twee leden deelt met Destructo is het muzikaal van geheel andere orde. Snelle nummers die balanceren tussen de crust punk en thrash metal is wat er hier op het menu staat. Het begin is wat rommelig en wellicht dat het door de irritatie van frontman Geor komt. Behalve dat hij duidelijk laat weet niet gedist zijn van de rookmachine breekt de man in 1 nummer 2 snaren die overigens wel weer snel gerepareerd worden. Nadat de rook is opgetrokken en er weer mensen op het podium zichtbaar zijn gaat het ook weer heerlijk met Nuclear Devastation en weet de band een overtuigende show neer te zetten.

Het Zweedse Antichrist sluit de avond af. De band ontstaan in 2005 bracht het debuutalbum, ‘Forbidden World’, in 2011 waarna de opvolger ‘Sinful Birth’ in 2017 verscheen. De band maakt een vorm van donkere thrash metal waarbij geweld en het kwaad tekstueel de inspiratie is. Antichrist bestaat al zo’n 14 jaar en toch is het vanavond de eerste show van de band op Nederlandse bodem, een uniek optreden dus in Studio De Veste die behalve publiek uit Leiden en omstreken ook wat Brabanders naar Leiden weet te bewegen. Muzikaal klinkt het album strak, lekkere snelle thrash metal songs van de oude school met sterk gitaarwerk van de heren Filip Runesson en Gabriel Forslund. Vocaal valt het wat tegen, Anton “Steken” Sunesson is slecht te horen en is daarnaast niet de sterkste vocalist in het genre. Desalniettemin is de show van Antichrist een vermakelijk, met nummers van beide albums zet de band een leuke en enthousiast gebrachte show neer. (Erik van Dijk)