Photos by : © '19 Mell Haas

Tech Trek Europe 2019 – Baroeg, Rotterdam - 07/12/2019

Technical death metal beleeft net zoals slam hoogtijdagen. Onder de naam Tech Trek toeren de genregenoten Archspire, Beneath the Massacre, Vulvodynia en Inferi door Europa, waarbij de Rotterdamse Baroeg ook wordt aangedaan voor een show die zelfs uitverkocht raakt.

Het Amerikaanse Inferi heeft de eer om de avond te openen. Deze band uit Nashville- Tennessee is opgericht in 2006 en dit is hun eerste Europese tournee. De technische death metal bevat veel melodie en nummers als 'The Promethean Kings' en het pakkende 'Destroyer' worden goed ontvangen door de snel volstromende zaal. Enige issue is het geluid dat zeker in het begin niet optimaal afgesteld staat waardoor de vocalen van frontman Stevie Boiser slecht hoorbaar zijn. Al met al een geslaagde eerste show in Nederland.

Vulvodynia uit Durban - Zuid Afrika heeft in het verleden al eerder met Archspire getoerd. Dit vijftal onder leiding van Duncan Bently brengt brutal death met slam vol breakdowns en getuige de propvolle zaal en publieksreactie doen zij het goed en zijn de eerste echte moshpits een feit. Het half uur speeltijd wordt optimaal besteed waarbij de nadruk op hun laatste studioplaat 'Mob Justice' ligt.

Vervolgens is het de beurt aan het technische deathmetal gezelschap Beneath the Massacre uit Montreal - Canada, dat na een afwezigheid van een aantal jaar weer voor het eerst op de bühne staat. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen, en worden volledig ingelost. Hard en bruut, waarbij vooral drummer Patrice Hamelin imponeert. Er is zelfs na 8 jaar weer vers studiowerk op komst. 'Fearmonger' verschijnt in 2020. Als voorproefje wordt 'Autonomous Mind' alvast losgelaten op de menigte. Een indrukwekkend stukje death metal!

Headliner van Tech Trek is Archspire. Afkomstig uit Vancouver - Canada, brengen zij technische death metal in de overtreffende trap. In 2017 verscheen het enorm geprezen 'Relentless Mutation', en speciaal voor deze tour wordt deze integraal gespeeld. Vanaf opener 'Involuntary Doppelganger' tot en met 'A Dark Horizontal' is het adembenemend genieten geblazen van een band die op toppunt is van zijn kunnen. Frontman Oli Peters fokt het publiek een beetje op door te blijven vragen om moshpits en tovert na een solopartij van de gitaristen een lichtgevend bordje met “Applause” tevoorschijn. Erg vermakelijk. Met 'Rapid Elemental Dissolve' en 'Lucid Collective Somnambulation' is er nog plaats voor ouder materiaal, waardoor duidelijk hoorbaar is hoe de band gegroeid is in songwriting. (Nick de Vet)