Photos by : © '18 E. Straver

Voivod, Bio-Cancer & Nuclear Devastation – P60, Amstelveen – 10/10/2018

Op woensdag 10 oktober staat er weer een aantrekkelijk aanbod in het Amstelveense P60. De Canadese progressieve / thrash metal band Voivod komt naar Amstelveen om hun 35-jarig jubileum te vieren. Voivod wordt op deze Europese tour vergezeld door de Griekse thrashers van Bio-Cancer en voor de Nederlandse show is het Amsterdamse Nuclear Devastation bereidt gevonden de avond te openen.

Nuclear Devastation brengt een mix van death, thrash, black metal en crust punk en is ontstaan in 2010. Na een tweetal splits en de EP ‘Extinction and Decay’ verscheen in 2016 het debuut album ‘Inferno’ waarna het, behoudens wat optredens betrekkelijk rustig bleef rond de band. Vanavond aan Nuclear Devastation om de avond te openen en het publiek in Amstelveen goed op te warmen. Het is nog wat rustig in de zaal en het publiek druppelt binnen wanneer de mannen het podium opkomen. Na de eerste nummers, die gebracht worden met een heerlijke energie, wordt het langzaam drukker. Nuclear Devastation weet de bezoekers naar binnen te trekken met de black / crust die de band brengt en weet een lekkere “old school vibe”  te creëren. Nummers als “Baptised in Hellfire” van het debuut album hakken er lekker in en het aantal headbangers breidt zich uit als een olievlek in de zwarte zee. Met een sterke podium presentatie van alle bandleden weet de band deze avond zeker zieltjes te winnen.

Het Griekse Bio-Cancer is ook ontstaan in 2010 en tot op heden twee full-lengths uit, ‘Ear Piercing Thrash’ in 2012 en ‘Tormenting the Innocent’ in 2015. Ook rond deze thrashers uit Athene is het de laatste jaren redelijk rustig, een Europese tour met grootmacht Voivod komt derhalve als geroepen. Na een veel te lang intro gaan de Grieken los met hun agressieve thrash metal. De openingsnummers lopen niet vlekkeloos maar gaandeweg is de band op de door hun beoogde weg. Echt aanslaan wil de muziek niet en slechts een handvol bezoekers gooien de haren los. Muzikaal klinkt het allemaal niet eens onaardig, thrash metal op een veelal hoog tempo met redelijke solo’s maar het is de eentonigheid die toeslaat. Het publiek raakt niet echt onder de indruk en dat zaait zienderogen twijfel bij de band. Zanger Lefteris Hatziandreou, die overigens wel een erg beperkte range heeft in zijn vocalen, en bassist Giannis Lagoutaris proberen er nog iets van te maken getuige hun inzet op het podium maar doen de vonk niet overslaan. Bio-Cancer weet het merendeel van het publiek echter niet te bekoren, al met al een gemiste kans.

Het Canadese Voivod behoeft eigenlijk geen introductie. De band is ontstaan in 1981 en maakte eerst indruk met de rauwe thrash platen als ‘War and Pain’ en ‘Rrröööaaarrr’ waarna de koers voorzichtig wijzigde en meer progressieve invloeden in de muziek opdoken. Met albums als ‘Killing Technology’ en het geweldige ‘Dimension Hatröss’ zette de band de carrière voort, maar wist mede door het grote aanbod in die jaren nooit echt door te breken. Voivod is echter weer terug, de band bracht eerder dit jaar een nieuw album genaamd ‘The Wake’, een album dat weer voorzichtig doet denken aan de hoogtijdagen met ‘Dimension Hatröss’. Behalve een nieuw album bestaat de band inmiddels ruim 35 jaar en dat is reden voor een feestje. Het feest start met het nummer ‘Post Society’ van de gelijknamige EP uit 2016 en het publiek bezet de zaal. Voivod zet met de kraker ‘Ravenous Medicine’ de boel op scherp en zo maakt de band ruimte voor de eerste nieuwe song ‘Obsolete Beings’ en ook het openingsnummer van de nieuwe plaat wordt met gejuich ontvangen.

Voivod viert feest en speelt nummers uit nagenoeg de gehele discografie en wat opvalt is het plezier dat de band op het podium uitstraalt. Oude krakers als ‘Technocratic Manipulators’ en ‘Order of the Blackguards’ worden afgewisseld met nummers met meer melodie als ‘Into My Hypercube’ en ‘The Prow’. Tussendoor is het frontman Denis “Snake” Bélanger die zorgt voor vermaak met een flinke dosis humor, gitarist Daniel “Chewy“ Mongrain speelt stukjes van de Kiss hit ‘I was made for login’ you’ en ‘La Bamba’ en het publiek zingt mee en verhoogd de feestvreugde. Het slotstuk van de reguliere set, ‘Voivod’ , wordt opgedragen aan de 2005 overleden gitarist Denis D'Amour, beter bekend als “Piggy” en zorgt voor een van de hoogtepunten. Met ‘Overreaction’ van het album ‘Killing Technology’ komt er nog en toegift en hoewel het publiek meer wil is de koek op. Voivod brengt een meer dan vermakelijk stukje nostalgie dat door een ieder op waarde wordt geschat. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.