Photos by : © '18 Eus Straver

Visigoth, Defazer – Gebr. De Nobel, Leiden - 06/03/2018

Visigoth en Defazer zorgen voor een gezellige old school metal avond in Leiden!

Op woensdagavond 7 maart stond er een onvervalst avondje “old school” metal geprogrammeerd in Gebr. de Nobel. Met op het programma het eerste en enige optreden van de Amerikaanse Power / Heavy Metal band Visigoth op Nederlandse bodem en de Haagse thrash metal band Defazer.

De thrashers van Defazer mogen om klokslag 8 uur het spits afbijten. De band, opgericht in 2015, bracht in oktober vorig jaar met ‘Order Out of Chaos’ een verdienstelijke EP uit en verdiende mede daarmee een plek op het Leidse podium. Na het intro trapt de band af met ‘Metallox’, een lekkere “Old school thrasher” en opener van de EP. Titelnummer ‘Order Out of Chaos’ en ‘Excecution Day’ volgen en zorgen voor een goede sfeer in de zaal. Opvallend is de rol van zanger / gitarist William Carolina die met zijn knappe en gevarieerde vocalen maar vooral zijn gitaarsolo’s positief de aandacht trekt. Defazer brengt een overtuigend optreden in Gebr, de Nobel met nummers als ‘Burning Horizon’ en ‘Vessel’. Enthousiast worden de nummers gebracht, het geluid is goed en het plaatje lijkt te kloppen. Toch zou wat meer energie en interactie onderling op het podium het geheel kunnen versterken. Thrash metal moet spetteren van de energie en Defazer is op de goede weg.

Het uit Salt Lake City afkomstige Visigoth is voor de eerste keer te aanschouwen op Nederlandse bodem. De Amerikaanse Power / Heavy Metal band is ontstaan in 2010 en na de debuutplaat, ‘The Revenant King’ uit 2015 bracht de band in febrari dit jaar met ‘Conqueror's Oath’ de opvolger. Visigoth brengt een muzikale mix gebaseerd op dat wat “hot” was in de jaren ’80. Zowel muzikaal als tekstueel komen de vergelijkingen op met bands als Iron Maiden en Manowar en wat onmiddellijk opvalt zijn de sterke vocalen van frontman Jake Rogers. Opener ‘Dungeon Master’ is nog van de debuutplaat waarna Visigoth met nummers als ‘Steel and Silver’ en ‘Outlive Them All’ de aandacht vestigt op de nieuwe plaat.

Visigoth brengt de nummers met enthousiasme en ook met de podium presentatie zit het goed, Veel leer en grote armbanden met spikes doen even de jaren ’80 herleven maar maken je tevens bewust van het feit dat je voor originaliteit niet bij Visigoth hoeft te zijn. Het publiek geniet er desalniettemin van en de vuisten gaan op verzoek in de lucht. Nummers als ‘Mammoth Rider’ , het pakkende ‘Warrior Queen’ en semi-ballad ‘Blood Sacrifice’ komen voorbij en werken sfeerverhogend. Visigoth zet een overtuigend optreden weg in Gebr. de Nobel en zorgt daarmee voor een gezellige avond metal in Leiden.

Een vermakelijke avond die tot stand is gekomen door de inmiddels bekende samenwerking tussen The Hague Heavy Metal Alliance en Gebr. de Nobel. Op zondag 18 maart is deze samenwerking weer een feit wanneer de cultband Savage Master Leiden aandoet. Een dag ervoor, 17 maart staan de Butcher Babies in Gebr. de Nobel, kortom genoeg te genieten in Leiden. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.