Photos by : © '18 E. Straver

The Skull, Demon Eyes – P60, Amstelveen – 26/09/2018

Op woensdag 26 september is de P60 het toneel voor een onvervalst avondje doom metal. Op het podium verschijnt het uit Chicago afkomstige The Skull met oude Trouble rotten Ron Holzner en Eric Wagner in de gelederen. De avond wordt geopend door het Amsterdams / Haagse powertrio Demon Eyes.

Het is pas het derde live optreden van band Demon Eyes en vanavond mag P60 er aan geloven. Dit gezelschap mag dan wel net begonnen zijn, de band heeft flink wat podium ervaring opgedaan in andere bands. Zo kennen we zanger / gitarist Marc van Vitamin X, Bassiste Janneke van The Deaf en trommelde Barry bij de in 2015 opgeheven heavy metal band Vanderbuyst. Het is nog niet bijster druk op deze woensdagavond in P60 wanneer het drietal de eerste geluidgolf de zaal binnen pompt. Met nummers als ‘Live & Die’ en ‘Don’t play no Games’ probeert Demon Eyes de aanwezige te verleiden tot een stevig potje headbangen. Hoewel de muziek, een mix van heavy rock met zware stoner invloeden, zich hiervoor uitstekend leent valt het kwartje nog niet bij de bezoekers. Misschien is het omdat de band zelf wat statisch op het podium staat of omdat het Noord Hollandse publiek wat meer opwarming nodig heeft. Gaande weg de show stijgt de intensiviteit en met nummers als ‘Lucifer’ en ‘Watch Out’ het enthousiasme. De show van Demon Eyes is een vermakelijke en naar verluidt gaat de band de studio in om een achttal nummers op te nemen, we gaan dus ongetwijfeld meer horen van dit trio.

Frontman Eric Wagner is natuurlijk het best bekend als de zanger en medeoprichter van de Amerikaanse doom metal band Trouble met wie hij tussen 1984 en 2007 zeven albums opnam. De reden voor het afscheid van deze band was dat Eric het destijds niet meer kon opbrengen om te toeren met de band. Bloed kruipt waar het niet gaan kan en in 2012 richtte Eric Wagner, tezamen met ex-Trouble bassist Ron Holzner, de band The Skull op. Aanvankelijk speelde de band Trouble nummers uit de begin periode, maar in 2014 verscheen er ook de debuutplaat ‘For Those Which Are Asleep’. Na een EP, ‘The Skull’, in 2016 verscheen op 7 september het album ‘The Endless Road Turns Dark’, reden genoeg voor de heren om een Europese tour te doen. De eerste show van de tour is in Nederland en de start was niet wat de band ervan verwacht had, de gitaren van zowel Lothar Keller als Rob Wrong kwamen niet aan op Schiphol zodat de gitaristen het optreden moesten volbrengen met geleende instrumenten. De start van de show staat in het teken van het debuut album ‘For Those Which Are Asleep’. Nummers als ‘Trapped Inside My Head’ en ‘Till the Sun Turns Black’ klinken herkenbaar en voorzichtig schuifelt het publiek richting podium. Het geluid van met name de bass gitarist Ron Holzner klinkt wat vlak daar waar duidelijk wordt dat frontman Eric Wagner juist opvallend goed bij stem is. Met ‘Ravenswood’ krijgen we het eerste nummer van het nieuwe album voorgeschoteld en ook vanaf dat moment klinkt de bas voller en veel vetter dan bij de nummers ervoor.

Met het heerlijke nummer ‘Breathing Underwater’ en titelsong ‘The Endless Road Turns’ is er ruimschoots aandacht voor de nieuwe plaat en dit zorgt voor enthousiasme in de zaal. De enkeling in de zaal die het waagt zijn “horns” te tonen krijgt gepast repliek van Eric Wagner, de frontman slaat zijn kruisje en zegent de duivelaanbidder. Een minpuntje is het wat te lange instrumentale intermezzo tijdens ‘Send Judas Down’, maar ook dat het een goede reden. Het geeft de 59 jarige Eric Wagner de tijd om zicht te prepareren voor de klassiekers uit de Trouble periode. Ongelofelijk om te horen hoe het tempo omhoog gaat en het enthousiasme op het podium en in de zaal stijgt. De nummers van de albums úit de beginperiode van Trouble gaan er nog steeds in en brengen je het ultieme doom gevoel. De band weet van geen ophouden en speelt de songs alsof het een lieve lust is. Uitschieters? Misschien ‘The Tempter’ maar eigenlijk kun je het gehele derde deel van de set een hoogtepunt noemen, zonder het eigen werk te kort te doen. The Skull brengt een heerlijke show in P60, een show die meer publiek had verdiend. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.