Photos by : © '18 Eus Straver

The Great Old Ones, Auðn, Dodecahedron, Kjeld, Wrang – Baroeg, Roterdam – 11/11/2018

Op zondag 11 november staat er in het Rotterdamse Baroeg een black metal dag gepland. De co-headliner toer van het Franse The Great Old Ones en het IJslandse Auðn doen op deze middag / vooravond Baroeg aan. Om het verhaal af te maken staan er maar liefst 3 Nederlandse bands op het podium, te weten Dodecahedron, Kjeld en Wrang.

Om half 4 is het aan het Utrechtse Wrang om af te te trappen. Deze band is ontstaan in 2013 en behoudens een demo in 2015 en een split met Arrogant Destruktor is er geen materiaal van de band verschenen. Dit betekend overigens niet dat de band geen materiaal om te spelen heeft, sterker, dat wat te band te bieden heeft is sterk en de nummers worden daarnaast met enthousiasme gebracht. De band is overigens ook bezig met een debuut album dat eind 2018 / begin 2019 moet verschijnen en de toepasselijk naam Domstad swart metael’ draagt. Rook en blauw licht zijn de sleutel woorden hier, zodat de bezoeker het moet doen silhouetten op het podium. Opvallend zijn de clean gezongen stukken van zanger Galgenvot en brengen een mooie afwisseling met de bruut gezongen stukken. Wrang brengt een leuke show en is een goede opwarmer voor dat wat komen gaat.

Het Friese Kjeld is ontstaan in 2003 en na een EP in 2010 duurde het tot 2015 voordat de debuutplaat ‘Skym’ een feit was. Eerder dit jaar bracht de band de EP ‘Banier fan Frisia’ en vandaag mag de band de kunsten vertonen in Baroeg. ook Kjeld is, zoals ook voorganger Wrang, een onderdeel van de nieuwe golf Nederlandse black metal dat garant staat voor kwalitatief goede muziek van vaderlandse bodem. Nummers als Skym’ en ‘Banier fan Frisia’ zijn sterke nummers met smerige en ijzig schreeuwerige vocalen in de Friese moerstaal. De band beweegt energiek op het podium en weet de aandacht te trekken van het Rotterdamse publiek. In de drie kwartier die Kjeld gegund weet de band te imponeren en een strakke show eg te zetten die naar meer smaakt.

De derde Nederlandse band op rij is het Tilburgse Dodecahedron. De band is ontstaan in 2011 en bracht een jaar later het gelijknamige debuut. Het tweede album, ‘Kwintessens’, verscheen in 2017 en het album ‘Live in Leiden’ dat in 2018 verscheen complementeert de discografie. Muzikaal zit de band op een ietwat andere koers dan beide voorgangers en brengen zij avantgarde black. Met nummers als ‘Hexahedron - Tilling The Human Soil’ van het laatste album knalt de band uit de startblokken, brute en snelle nummers met melodie en ook hier weer smerig klinkende vocalen die bij de band uit de strot van William van der Voort komen. het concept is duidelijk anders bij Dodecahedron, de nummers zijn langer uitgesponnen en de tempowisselingen zijn veelvuldig. De podium presentatie is wat stang maar dat wordt muzikaal gecompenseerd. Dodecahedron laat horen dat het met goed zit Nederlands zwarte gilde.

De hoofdmoot bestaat deze dag uit twee bands die onder contract staan bij Seasons of Mist en het IJslandse Auðn is de band die als eerste mag starten. De band is ontstaan in 2004 en bracht na het gelijknamige debuut uit 2014 vorig jaar de geweldige opvolger ‘Farvegir fyrndar’. De zaal is inmiddels lekker gevuld met publiek wanneer de band het podium opkomt waarbij opvalt dat de band zich toont als een stel hipsters met keurige kapsels en gekleed in colbert. Wanneer de eerste tonen door de speakers knallen en het geweld losbarst is er niemand meer bezig met de kledij en gaat men op in de atmosferische black metal waarop IJsland patent lijkt te hebben. Auðn doet het platenlabel eer aan en speelt als in een diepe mist waarbij het rookkanon overuren draait. Heerlijk nummers volgen en de band weet je mee te zuigen op reis door IJsland, je voelt bijkans de kilte. Dan weer bruut en snel, waarbij drummer Sigurður Kjartan Pálsson opvalt en dan weer kalm mee melodisch. De krijsende vocalen van Hjalti Sveinsson zijn subliem en bijpassend en brengen trekken je in een depressie. Auðn bewees vorig jaar op de Eindhoven Metal Meeting van wanten te weten en doet het vandaag dunnetjes over, heerlijk!

Laatste de band van de dag is het uit het Franse Bordeaux afkomstige The Great Old Ones. De band is ontstaan in 2009 en heeft tot op heden drie albums voortgebracht waarvan het laatste, ‘EOD: A Tale of Dark Legacy’ in 2017 verscheen via Seasons Of Mist. Ook The Great Old Ones spelen in dikke mist en knalt werkelijk uit de startblokken met het nummer ‘Searching for R. Olmstead’, een heerlijk bruut en snel nummer met verschillende tempowisselingen van het laatste album. Qua intensiteit kan de band niet tippen aan dat wat “labelmates” Auðn brengen. The Great Old Ones halen tekstueel de inspiratie bij H. P. Lovecraft, een Amerikaanse fantasy- en horrorschrijver die in 1937 overleed. De band gaat nog een door met het concept van het laatste album voordat het met het lekkere ‘Je ne suis pas fou’ teruggrijpt op ouder materiaal. The Great Old Ones sluiten een mooie dag Baroeg in stijl af waarbij het IJslandse Auðn de show stal.