Photos by : © '18 E. Straver

Saxon, FM, Raven – Tivoli, Utrecht – 16/10/2018

Dinsdag 16 oktober staat het Utrechtse Tivoli in het teken van de NWOBHM. Biff Byford met zijn Saxon is weer eens in het land en dat op zich is reden genoeg om af te reizen naar Utrecht. Als opener heeft de band het eveneens Engelse Raven meegenomen en de vreemde eend in de bijt is vanavond het Britse FM dat het vrijgekomen plekje van Y&T mag invullen.

Raven is in 1974 opgericht door de broers Gallagher die met de  albums ‘Rock Until You Drop’ en ‘Wiped Out’ in de begin jaren ’80 opvielen door hun speed metal in het NWOBHM tijdperk. De band heeft tot op heden 13 albums uitgebracht waarvan het laatste, ‘ExtermiNation’, in 2015 verscheen. Een unieke band in de jaren ’80 maar toch heeft de band door mismanagement en domme pech nooit het maximale uit de carrière weten te halen. Zo staat de band anno 2018 steeds in de kleinere zalen maar vanavond mag de band aantreden in een bomvol Tivoli Ronda. Raven start vandaag met het nummer ‘Destroy All Monster’ van het laatste album en zoals bekend doen de heren Gallagher dit vol enthousiasme en energie. Er zit vanavond een nieuwe drummer achter het drumstel, Mike Heller die we kennen van o.a. Fear Factory, heeft het plekje van Joe Hasselvander definitief overgenomen en dat werkt uitermate positief uit. Met ‘Hell Patrol’ krijgen we een klassieker voorgeschoteld van het debuut album en ‘All for One’ en ‘Hung, Drawn & Quartered’ zijn de fijne oudjes die volgen. Raven, dat maar een zeer korte set mag spelen, sluit af met de meezinger ’On and On’ van het album ‘Stay Hard’ en doet dat wat de band al jaren doet: het vermaken van publiek met een flinke dosis humor en veel energie.

Oorspronkelijk zou Y & T de volgende band zijn ware het niet dat frontman Dave Meniketti met rugproblemen kampt en de tour moet cancelen. De band is volgend jaar in oktober alsnog in Nederland, maar vanavond doen we het helaas zonder. In plaats van Y & T is voor het Britse FM. Een opmerkelijke keuze daar deze heren geen metal spelen maar rock. FM is ontstaan in 1984 en bracht tot op heden 11 albums uit, het laatste album ‘Atomic Generation’ verscheen eerder dit jaar. Voor velen is het toch even slikken wanneer je komt voor een avondje heavy metal en met de radio rock van FM geconfronteerd wordt.  Het is niet dat FM een slechte prestatie levert, zeker niet. Muzikaal staat het als een huis en kunnen we de band op geen valse noot betrappen. Nummers als ‘That Girl’ van de debuutplaat en ‘Tough It Out’ klinken wat gelikt, wat lief en dat is niet waar het gros van het publiek voor komt. FM sluit af met het nummer ‘Killed by Love’ van de laatste langspeler en maakt plaats voor het hoofdprogramma Saxon. Hoewel de band er niets aan kan doen mogen we hier toch wel spreken van een mismatch.

Saxon was een van de eerste bands die boven kwam drijven in het NWOBHM tijdperk. De band is oorspronkelijk ontstaan in 1970 eerst als Blue Condition, SOB en Son of a Bitch en vanaf 1978 onder de huidige naam. In totaal bracht de band maar liefst 23 studio albums uit waarvan de albums ‘Wheels of Steel’, ‘Strong Arm of the Law’ en ‘Denim and Leather’ uit de jaren ’80 tot de klassiekers mogen noemen. De band wordt nog altijd geleid door de 67 jarige frontman Biff Byford die in gitarist Paul Quinn zijn medestander van het eerste uur kent. Saxon begint met het titelnummer ‘Thunderbolt’ van de laatste plaat die verscheen in februari dit jaar en knoopt dat nog wat meer recenter werk aan vast. Met ‘Motorcycle Man’ mogen we de eerste klassieker noteren en tussen recent werk als ‘Battering Ram’ en ‘Solid Ball of Rock’ volgen meer klassiekers. Natuurlijk is het Biff die de show steelt maar de energie van bassist Nibbs Carter is ook opvallend, de 52 jarige Nibbs stuitert over het podium als een jonge hond en is continu bezig met het publiek.

Natuurlijk zijn het de klassiekers waar het publiek voor komt en nummers als ‘Never Surrender’, ’20,000 Ft’, ‘747 (Strangers in the Night)’ en ‘Princess of the Night’ gaan er in als zoete koek en worden luidkeels meegezongen. De band geniet van de aandacht en levert een puike prestatie. Meer klassiekers krijgen we in de toegiften met ‘Heavy Metal Thunder’ en ‘Wheels of Steel’ voordat Saxon definitief afsluit met ‘Denim and Leather’. Grappig detail is dat Biff een spijkerjasje van een fan over zijn kleding trekt bij de afsluiter. Het publiek mag nog een keer meebrullen met de refreinen voor dat het doek valt. Saxon sluit een zeer vermakelijk avond af met een sterk optreden. Het is altijd weer leuk om deze mannen live te mogen aanschouwen en ook Raven was heerlijk om te zien. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.