Photos by : © '18 Lenn Kralt

One Tail One Head, Dodenkrocht – Gebr. de Nobel, Leiden – 18/05/2018
One Tail One Head en Dodenkrocht brengen duisternis naar de sleutelstad.

Sinds enkele jaren weet de organisatie Doomsday Celebration verrassend goede black metal optredens naar Nederland (Leiden) te halen, zo ook vanavond. Het uit Noorwegen afkomstige One Tail One Head en het Nederlands Dodenkrocht komen hun duisternis over de sleutelstad verspreiden in Gebr. de Nobel.

Dodenkrocht heeft als standplaats Leiden maar in realiteit blijken de muzikanten uit alle windstreken van Nederland en zelfs België te komen. Dodenkrocht is ooit begonnen als eenmans project van drummer T, maar vanaf het eerste volledige album ‘Malebolge Opens’ bestaan ze als volledige band. Ze moeten al vroeg de bühne op (half 8) maar gelukkig is de zaal al goed gevuld om er een sfeervol optreden van te maken. En dat is precies wat Dodenkrocht doet, sfeer maken. Maar dan wel een hele donkere. Het optreden begint furieus en hard, maar al snel maken de blastbeats plaats voor ultra zware zwarte doom. De inmiddels gebruikelijke kaarsen, wierrook en corpsepaint maakt het plaatje compleet. Dodenkrocht weet de sfeer goed vast te houden mede door geen enkele stilte te laten vallen tussen de nummers door. Een zeer overtuigend optreden dat weet te boeien van het begin tot het eind. Wat ons betreft mogen ze wel wat vaker live te zien zijn.

En dan het Noorse One Tail One Head. Twee jaar geleden waren ze ook al eens in de Gebr. de Nobel maar toen in de grote zaal, samen MGLA en Mispyrming. Een geweldige avond was dat, maar nu dus als headliner in de kleine zaal. One Tail One Head bestaat als sinds 2008 maar naar mijn weten hebben ze nog nooit een volledig album uitgebracht. Waarschijnlijk is dit ook niet meer nodig tegenwoordig maar het is toch opvallend. Hun populariteit heeft hier echter nooit onder geleden wat de band is zeer gewaardeerd in de black metal underground scene en niet op de laatste plaat door hun beruchte live reputatie. One Tail tapt duidelijk uit een heel ander vaatje dan Dodenkrocht. Waar de laatst genoemde het vooral moeten hebben van sfeer moet One Tail het vooral hebben van chaos en agressie. Geheel in bloed gedrenkt en met een gigantisch kut geluid begint de band de zaal in moten te hakken. Het duurt ook even voordat we allemaal begrijpen wat er allemaal gebeurd, maar na 3 nummers is dan toch een muzikale lijn te vinden in de chaos. Het past overigens allemaal perfect bij de band die als een bezetene tekeer gaat op het amper verlichte podium. Het is hard en ranzig wat we horen krijgen, en daar komen we voor. One Tail speelt nummers van beide Ep’s en zelf van de eerste demo wordt nog een nummer gespeeld. De zanger gedraagt zich, zeer toepasselijk, als een mean motherfucker en grijpt menig fan bij de haren, schopt bier uit hun handen en duwt mensen die selfies proberen te maken. Heel vermakelijk allemaal maar vooral ook heel erg goed. One Tail One Head is een beest van een band en Leiden heeft zichtbaar genoten vandaag. (Remco Kreft)