Photos by : © '18 Gerard Visions

Martyr, Display, Downcast Collision – Baroeg, Rotterdam – 27/10/2018

Op zaterdag 27 oktober is de Rotterdamse Baroeg het toneel voor een Halloween party. Op deze dag is daar eerst de boekpresentatie ‘Nazaten’ van schrijfster Shirley Ann waarna de bands Downcast Collision en het Duitse Display het publiek mogen opwarmen voor de show van het Utrechtse Martyr. Alvorens het metal geweld losbarst is daar onder de noemer “Stap in de wereld van Anne Sommer en Dion de Winter” de boekpresentatie ‘Nazaten’ waarbij het mogelijk is schrijfster Shirley Ann te ontmoeten en jezelf op de gevoelige plaat vast te laten leggen met een van de personages.

Aan het begin van de avond is daar het optreden van de Nederlands modern metal band Downcast Collision. De band bracht in februari vorig jaar het debuut album ‘Rise Up’ en mag vandaag de Halloween party aftrappen in Baroeg. De band doet dat geheel in stijl van het thema, vooral zangeres / bassiste Monica "Demonica" Janssen (X-Tinxion) draagt een geweldige uitdossing waar Casper van der Woord en Geoffrey Maas het podium opkomen als de personificatie van Tom G. Warrior. Downcast Collision trapt af met de nummers ’Second Sight’  en ‘Cast Aside’ en maakt met deze nummers direct duidelijk waarvoor het gekomen is. Gesteund door het goede geluid in Baroeg brengt de band een sterk stukje melodische death metal voorzien van wat industrial invloeden. Zangeres Monica Janssen laat horen over een geweldige strot te beschikken de geweldige uitdossing heeft duidelijk meerwaarde op het podium en is iets wat Monica vaker zou mogen doen. Met nummers van het album als ‘Overthrown’ wordt het publiek getrakteerd op strakke songs en een sterke podium presentatie. Downcast Collision sluit af met ’The Seventh Day’ en is een heerlijke opener op het Halloween feestje.

Het Duitse Display zorgt met hun muziek voor wat subtiliteit en brengt hun muziek onder de noemer moshrock. De band bracht een aantal EP’s uit waarvan de laatste, ´Right Side of Reality, Part II´, dateert uit 2017. Met nummers als ‘What am I’ en ‘Dispicable’ brengt de band een melodische rock variant met hier en daar een rauw randje. Met de sterke vocalen en dito uitstraling van Ross Thompson, die we kennen van Van Canto, probeert de band het Rotterdamse publiek voor zich te winnen. Muzikaal is er niets mis met Display, wellicht is dat wat geboden wordt wat te soft, maar het publiek loopt niet echt warm voor de band. Nummers als ’4 Murder One’ klinken fijn maar de handen gaan pas echt op elkaar voor de Billy Idol cover ‘Rebel Yell’. Display brengt een leuk optreden maar laat geen onuitwisbare indruk achter.

Het Utrechtse Martyr heeft een turbulente periode achter de rug. Alles leek crescendo te gaan met de release van de vierde full-length ‘You Are Next’ maar het balletje rolde een andere kant op. Lovende recensies, veel optredens inclusief een Japanse toer en optredens als opener voor Saxon en Iced Earth deden de band goed maar bracht ook een schifting aan in de line-up. Eerst was daar in 2017 het vertrek van de bassist, een vacature die succesvol werd opgevuld door Vinnie Wassink, en daarna vertrokken ook nog de drummer en gitarist. Inmiddels heeft de band in trommelaar Rick Valcon en gitarist Marcel den Breejen twee waardige opvolgers gevonden en kan het vizier weer volop richting toekomst. Martyr opent, zoals gebruikelijk, met het nummer ‘Into the Darkest of All Realms’ van het laatste album en natuurlijk is daar de bijdrage van Johanna Kindt die weer profesioneel geschminkt is. Geheel in de traditie van Halloween heeft ook zanger Rop van Haren zich laten toetakelen en hij ziet er geweldig uit.

Met nummers als ‘Infinity’ en oudje ‘Snow & Fire’ knalt Martyr door en heeft de band voor vanavond een verrassing in petto. Zangeres Monica "Demonica" Janssen van Downcast Collision komt het podium op en iedere Martyr kenner verwacht het nummer ‘Souls Breathe’ waar Izegrim’s Marloes Voskuil de gastvocalen deed. De verrassing is daar wanneer het nummer ‘Afterlife’ van het in 2011 uitgebrachte album ‘Circle of 8’ door de speakers knalt. De nieuwelingen in de band houden zich goed en tonen zich als een ware aanwinst. Van bassist Vinnie Wassink wisten we al dat hij het goed doet in Martyr, maar ook drummer Rick Valcon is duidelijk een meerwaarde voor de band. Laatste nieuwkomer, gitarist Marcel den Breejen, toont zich als een waardig vervanger en doet het goed naast Mr. Martyr Rick Bouwman, al valt het wel op dat Marcel wel erg bezig is met de camera van zijn vriendin waardoor het lijkt alsof hij geen oog heeft voor het publiek. Martyr gaat lekker door en met ‘Speed of Samurai’ en ‘Art of Deception’ brengt de band nog wat ouder materiaal alvorens de lekkere afsluiter ‘Monster’ het feest beëindigt.  Martyr is klaar voor de toekomst en we wachten met spanning op nieuw materiaal. (Erik van Dijk)