Photos by : © '18 E. Straver

L.A.Guns, Jarod James Nicolsband, Stone Trigger – Gebr. De Nobel, Leiden – 10/09/2018

Op 10 september 2018 staat er een leuke show gepland in de Nobel want Stone Trigger, Jarod James Nicolsband en headliner L.A.Guns verblijden ons met een bezoek. De aftrap wordt gedaan door de Ierse mannen van Stone Trigger. Deze enthousiaste bandleden uit Dublin staan voor een mager gevulde zaal maar dat maakt hun lust en energie er niet minder om. Stone Trigger speelt stevige hardrock, waarbij de zanger een typerende glamrocker is met bandana en make up. De nummers die onder meer voorbijkomen zijn “Children of the Night”, “Black Venom”, “I Declare War” om er enkele te noemen. Gedurende de show loopt de zaal al snel wat voller en weet de band te overtuigen. De muziek van de heren is soms ook verrassend, zo durven ze zelfs het nummer “Larger Than Life” van niemand minder dan de Backstreetboys te coveren. En eerlijk is eerlijk, dat deden ze niet onverdienstelijk. In de korte speeltijd die de band gegund is weten de heren weten toch een stuk of tien nummers aan ons voor te schotelen waarbij het van het begin tot einde een enthousiast vertoning is en waarbij het tijdens de show gelukkig steeds een stukje drukker werd.

Bij de start van de tweede band van vanavond, is de zaal al behoorlijk gevuld. Deze band met in het middelpunt Jarod James Nicols maakt heerlijke blues-rock met hier en daar wat stevigere invloeden. Jarod James Nicols is afkomstig uit Wisconsin en woont nu in Los Angeles, California. Persoonlijk vind ik dat er behoorlijk harde rock het publiek ingesmeten word, zelfs een vleugje Zak Wylde hoor ik hier en daar. Ook herken ik wat psychedelische riffjes. Jarod James Nicols is een zeer goede gitarist, ik ben zelf geen gitarist maar heb me laten vertellen dat zijn manier van ‘pickless guitar playing’, top of the bill is. Normaal gesproken kan ik de aandacht nog weleens verliezen bij te veel gitaar gepingel. Maar alles wat deze band ten gehore brengt, blijft mij boeien. Bij de Black Sabbath cover “N.I.B.” speelt Tracie Guns tot ieders verrassing zelfs een nummer mee. Dit duel/samenspel is precies goed, niet te langdradig en echt van topkwaliteit.

Er zijn toch zo’n 300 man/vrouw afgekomen op deze maandag avond en dat is zeker geen slechte opkomst voor een avond zoals deze. Het publiek is inmiddels al goed opgewarmd en in de zaal beginnen te temperaturen ondertussen ook behoorlijk op te lopen. Verder valt het mij op dat voordat de headliner van start gaat, de DJ niet echt de muziek draait die je verwacht bij een avond zoals deze. Ik had toch meer gehoopt op nummers van Motley Crue, Skid Row en Kiss om er enkele te noemen om wat meer in de sfeer te komen. Misschien een klein aandachtspuntje voor een volgende keer.

Rond de klok van halftien is het dan de beurt aan L.A. Guns. De band waaruit halverwege de jaren jaren tachtig Guns ’n Roses is ontstaan en waarvan zanger Axel Rose voordat Guns ’n Roses werd opgericht een blauwe maandag deel van uitmaakte. De twee bandleden die al het langst meedraaien zijn natuurlijk gitarist Tracii Guns die de band al in 1983 oprichtte en zanger Phil Lewis die sinds 1987 de zangpartijen voor zijn rekening neemt. In de klassieke formatie van de L.A. Guns, samen met drummer Steve Riley, gitarist Mick Cripps en bassist Kellu Nickels, verkochten ze zo’n 6,5 miljoen platen, waarvan de albums ‘L.A. Guns’ (1988) en ‘Clocked and Loaded’ (1990) de bekendste zijn. De huidige bezetting bestaat naast de twee oerleden uit gitarist Adam Hamilton die zo uit een ouwe punkband gestapt lijkt te zijn, bassist Johnny Martin die zo uit de Ramones had kunnen komen en een wat jongere drummer genaamd Shane Fitzgibbon.

De show van L.A. Guns gaat van start met “No Mercy” en “Electric Gypsy”, waarbij de band nog wat warm moet draaien maar toch weten de heren de hele zaal al snel mee te krijgen. Er wordt flink gezongen en bewogen op het podium en de sfeer is geweldig, zo heeft de band het zichtbaar naar zijn zin aan de brede lach op hun gezichten te zien. Het volgende “Over the Edge” bevat een mooie solo van gitarist Tracii waarbij hij een strijkstok gebruikt. Vervolgens passeren nummers als “Sex Action”, de ballad “The Flood’s The Fault Of The Rain”, Speed’” en I Wanna Be Your Man’’ de revue. Natuurlijk worden we getrakteerd op een hoop oudere, bekendere nummers maar we krijgen ook een aantal nummers van aanstaande album ‘Wasn’t Tomorrow Great’ te horen. De band gaat zonder moeite of zweetdruppels verder in de hete zaal met “One More Reason”, “Malaria”, “Never Enough”, “Jelly Jam” en “Crystal Eyes”. Daarna is het tijd voor “The Ballad Of Jane” waarbij blijkt dat Tracii en Jarod James Nicols blijken al vele jaren vrienden te zijn. Zo duelleren ze er dan ook heerlijk op los. Ik kan niet anders zeggen dat dit echt top is. Het komt voor dat ik de aandacht er niet altijd bij kan houden, maar dit bleef tot het einde boeiend. Dit super optreden van L.A. Guns wordt vervolgens afgesloten met “Rip And Tear” en ik kan niet anders concluderen dat dit een topavond was met drie zeer leuke en boeiende bands en wat mij betreft zie ik ze binnenkort graag nog eens terug. (Talitha Martijn)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.