Photos by : © '18 E. Straver

Judas Priest  – 013, Tilburg – 06/08/2018

Hoewel ik nu op zo`n punt ben dat ik eigenlijk al de helft van mijn leven naar metal luister en ook bijna net zo lang concerten bezoek, miste ik de Metal Gods nog steeds op mijn vinklijstje. Na de voorgaande week weer even de hele discografie door geneusd te hebben toog ik maandagmiddag met een goed gemoed en hoge verwachtingen richting 013.

Met een vers nieuw album ‘Firepower’ onder de riem had Judas Priest alle reden om weer eens een goede tour te doen. Ook bleek in de parkeergarage veel Duitse en Belgische interesse in deze show. De tropische temperaturen hielden niemand tegen, aangezien de show al een tijdje stijf uitverkocht was. Geen voorprogramma en om 20h15 klonk het intro van de show, al jaar en dag “War Pigs” van een bepaalde mede Birmingham band. Met “Firepower” werd er meteen afgetrapt met een nieuw nummer, wat er live ook prima in ging. Het geluid was vanaf het begin prima, met duidelijk plek voor de solo’s van Faulkner die, ondanks zijn eigen geilerij, een hele goede gitarist is. Andy Sneap vervangt op deze tour de door Parkinson getroffen Glenn Tipton. Het gemis van Tipton kan natuurlijk nooit opgevangen worden, maar de bescheiden Sneap speelt zich met kinderlijk gemak en dito grijns door het klassieke materiaal. De ritme sectie, Ian Hill op bass en Scott Travis als drummer staat ook als een huis. Kers op de taart is een Rob Halford, waar wel zichtbaar de jaren beginnen te tellen, die prima bij stem is. Ja, het lage is niet meer zo diep en het hoge niet meer zo fel. Het zij hem vergeven, hij heeft het duidelijk naar zijn zin en haalt zeker zijn nivo.

Wat volgt is een bloemlezing uit de gigantische catalogus klassiekers die Priest heeft geproduceerd en het publiek eet uit de hand van Rob en kompanen. Enkele (persoonlijke) hoogtepunten zoals : “Sinner”, “Bloodstone” , ”Tyrant”, “The Ripper” en “Saints in Hell” passeren. Ook het niet vaak live gespeelde “Freewheel Burning” is een leuke verrassing. De show wordt gesteund door een gigantische video muur, met bijpassende en soms lekker kazige video’s zoals tijdens “Turbo Lover”. Maar dat hoort erbij en storen doet het nooit. Zo vliegt er 5 kwartier voorbij waarbij er bijna een einde is gekomen aan de reguliere set, maar niet voordat "Hell Bent for Leather” wordt gespeeld waarbij Halford aan het begin van de song met een motor het podium oprijd en de set wordt afgesloten met "Painkiller".

Waar iedereen op hoopt gebeurt gelukkig vandaag ook en dat is Glenn Tipton die ondanks zijn ziekte nog een paar nummers meespeelt als derde, maar uiteraard gewoon eerste gitarist. En in tegenstelling tot andere show krijgen we geen 3, maar 5 nummers als toegift. De inhoud kun je uiteraard wel invullen: “Metal Gods” en “Breaking the Law”. Extra bonus voor ons: de live première van “No Surrender”, waarna we een zichtbaar aangedane Tipton op het podium zien, en “Victim of Changes”. Met “Living After Midnight” komt er om een heel eind voor midnight wel een einde aan bijna 2 uur Priest. Te zien op de backdrop was "Priest will Return". Nou, ik ook! (Koos van Marle)

Setlist:

01. War Pigs (intro)
02. Firepower